Russian in Art. and Culture 340-AR1-3CGPR
Study profile: general academic.
Form of studies: full-time.
Type of subject: optional subject (class group_12).
Field and discipline of study: humanities, linguistics.
Year of study/semester: 3rd year, semester 6.
Prerequisites: knowledge acquired by the student during the classes: Introduction to Cultural Studies, Culture and Art of Russia.
Number of hours of teaching classes divided into methods of conducting classes: 30 hours, exercises.
Teaching methods: exercises, consultations.
ECTS points: 3.
Balance of student workload:
Participation in classes: 30 h (1 ECTS).
Participation in consultations: 30 h (1 ECTS).
Preparation for exercises: 30 h (1 ECTS).
Total: 90 h (3 ECTS).
Quantitative indicators:
Student workload related to classes:
- requiring direct participation of the teacher - number of hours: 60 h, ECTS points: 2
- practical - number of hours: 0, ECTS points: 0.
Type of course
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Term 2022: | Term 2023: |
Learning outcomes
Graduate:
1. Uses in a practical way the acquired knowledge of the characteristics of the Russian language used in the field of culture and art (KA6_WG1, KA6_WG9, KA6_UK1, KA6_UU1, KA6_KK2).
2. Independently analyzes and interprets selected cultural texts, using the basic terminology in an appropriate manner (KA6_WG9, KA6_UW1, KA6_UK1).
3. Knows and understands methods of analysis and interpretation of cultural texts (KA6_WG6, KA6_WK1).
4. Presents (orally or in writing, in Polish and Russian) his own, justified conclusions and results of his research work based on appropriate scientific texts, using the views of other authors (KA6_UW6, KA6_UK1).
5. Works and cooperates in a group (KA6_UO1, KA6_KK1).
Assessment criteria
Eclectic method (communicative, cognitive method).
Pass with grade.
Bibliography
Ю. В. Сложеникина, "Русский язык и культура речи", Самара 2019
"Театральные термины и понятия. Материалы к словарю", Санкт-Петербург 2015.
H. Granatowska, "Как дела?3": "В мире прекрасного". Język rosyjski dla zaawansowanych, Warszawa 1998.
S. Szczygielska, "Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne"2, Poznań 2004.
M. Rygielska, O "tekście kultury", "Zeszyty Etnologii Wrocławskiej" 2015, nr 1(22), s. 27-43.
W. Kawecki, "Kultura konsumpcyjna a wychowanie do kultury wysokiej", "Studia Theologica Varsaviensia" 2010, 48/2, s. 177-197.
P. Sobczak, "Tekst piosenki jako dzieło literackie - dzieło literackie jako tekst piosenki: zarys problematyki, przykłady realizacji", "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica" 2012, nr 16, s. 127-139.
Е.М. Паулюс, "Меня ждет на улице дождь" - анализ мотива дождя в творчестве Виктора Цоя, "STUDIA ROSSICA POSNANIENSIA" 2012, vol. XXXVII, s. 261-269.
С.А. Петрова, "Образ лирического героя в рок-поэзии В.Р. Цоя", "Мир науки, культуры, образования" 2021, nr 1(86), s. 394-396.
I. Łuc, M. Bortliczek, "Innowacyjne podejście ma znaczenie...": strategie komunikacyjne w reklamie", "Cieszyński Almanach Pedagogiczny" 2014, nr 3, s. 66-80.
B.K. Sosin, "Dlaczego reklama może być interesująca dla literaturoznawcy?", "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria" 2004, nr 4, s. 251-269.
M. Lachman, "(Para)literacki wymiar reklamy", "Konteksty Kultury" 2016, nr 13, z. 3, s. 271-296.
P. Cieciura, "Reklama a style funkcjonalne języka. Zarys problematyki", "Bohemistyka" 2009, nr 3, s. 204-212.
A. Telepnev, M. Ziomek, Влюбиться в Россию, Warszawa 2011.
А. Маркунас, Справочник по русскому искусству, Poznań 2002.
E. Smykowska, Ikona. mały słownik, Warszawa 2008.
W. Mole, ikona Ruska, Warszawa 1956.
U. Wójcicka, Русская литература ХVIII века. Эволюцыя жанров, Bydgoszcz 1998.
E. Małek, J. Wawrzyńczyk, Kultura rosyjska, Warszawa 2001.
O. Figes, Taniec Nataszy. Z dziejów kultury rosyjskiej, Warszawa 2011.
W. Serczyk, Kultura rosyjska XVIII wieku, Wrocław 1984.
L. Bazylow, Historia nowożytnej kultury rosyjskiej, Warszawa 1986.
Wybrane źródła internetowe.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: