PEL practical grammar 340-AS1-2PGR
1. Semestr
1. Zdania współrzędnie złożone - (4 godz.)
Struktura zdania współrzędnie złożonego
Użycie spójników
Koordynacja zdań podrzędnych i mniejszych elementów zdaniu
Ograniczenia koordynacji; przykłady błędów
Idiomatyczne wyrażenia zawierające przykłady koordynacji
Intensyfikacja znaczenia / gradacja
2. Zdania podrzędnie złożone:
Formy czasowników (powtórzenie);formy osobowe / bezosobowe, zdania podrzędne bezczasownikowe/ łączniki zdań podrzędnych – (2 godz.)
Składniowe i semantyczne funkcje zdań podrzędnie złożonych: zdania rzeczownikowe (That-, Wh-, Yes-no, To-infinitive, -ing clauses, etc.); zdania przysłówkowe (typy: time, place, concession, purpose, result, comparison, etc.); zdania porównawcze– (8 godz.)
Test (1 godz.)
3. Użycie trybu łączącego (the „subjuncive”) i inne zastosowania czasownika “should” – putative “should”) – (2 godz.)
4. Apozycja w zdaniu - (2 godz.)- różnice pomiędzy zdaniami apozycyjnymi a innymi rodzajami zdań podrzędnych
5. Zdania podrzędne względne (defining, non-defining) – użycie zaimków względnych (4 godz.)
6. Komplementacja czasownika – wzory czasownikowe - (7 godz.) – użycie zdań podrzędnych, imiesłowów i form bezokolicznikowych (that-clause, -ing participle clause, -ed-participle, to-infinitive clause, bare infinitive clause)
2. semestr:
1. Komplementacja czasownika –kontynuacja – (3 godz.)- powtórzenie materiału / test
2. Zdania warunkowe- (6 godz.)
• Czasy gramatyczne w zdaniach warunkowych i odniesienie do czasu rzeczywistego
• Typy zdań warunkowych: 0, 1 , 2 3, tryb mieszany
• Emfatyczne użycie czasowników "will/ would" ,"should" w zdaniach warunkowych
• Inwersja w zdaniach warunkowych
• Zdania warunkowe w strukturze mowy zależnej
3. Mowa zależna - (8 godz.)
• Szyk zdań oznajmujących i pytających
• Następstwo czasów i inne zmiany
• Użycie trybu łączącego w mowie zależnej (wish, would rather/sooner, it is time)
• Czasowniki modalne
• Konstrukcje bezokolicznikowe
• Czasowniki wprowadzające mowę zależną / zdania wielokrotnie złożone; zwroty emfatyczne; “question tags”
4. Strona bierna - (6 godz.)
• Forma strony biernej I jej użycie w języku angielskim
• Podmiot a dopełnienie; użycie “agenta”
• Czasowniki złożone w stronie biernej (“phrasal and prepositional verbs”)
• Transformacje ze strony czynnej na bierną I odwrotnie
• Konstrukcje bezokolicznikowe (It is considered..., He was believed..., He is supposed...)
• "have" / "get" sprawcze
5. Inwersja - (3 godz.)
• Inwersja gramatyczna
• Inwersja stylistyczna
• Przysłówki i wyrażenia przysłówkowe o negatywnym lub ograniczającym znaczeniu
6. Ćwiczenia powtórzeniowe - przymiotniki, przysłówki rzeczowniki - (4 godz.)
Course coordinators
Type of course
Mode
Learning outcomes
• student posługuje się biegle strukturami zdaniowymi języka angielskiego
• student zna i posługuje się właściwą terminologią gramatyczną
• jest świadomy i posługuje się właściwym rejestrem
• student potrafi dokonać korekty strony gramatycznej wybranego tekstu
• student poszerza swój zakres słownictwa ogólnego
Assessment criteria
See the criteria for the given academic year.
Bibliography
B.D. Graver, Advanced English Practice, Oxford University Press, Oxford, 1990
H. Gethin, Grammar in Context, Thomas Nelson and Sons Ltd., Hong Kong, 1992
S.Chalker, A Student’s Englih Grammar Book, Longman, 1996
R. Quirk, S. Greenbaum, A University Grammar of English, Longman, 1997
M. Swan, Practical English Usage, Oxford University Press, Oxford, 1991
L.G. Alexander, Longman English Grammar, Longman, New York, 1989
F. V. Bywater, A Proficiency Course in English Grammar, Thomas Nelson and Sons Ltd., Hong Kong, 1990
R.Macpherson, English for Writers and Translators, PWN, Warszawa, 1996
Thomson & Martinet, A Practical English Grammar, Oxford University Press, Oxford, 2009
J. Steer, K. Carlisi, The Advanced Grammar Book, Heinle & Heinle Publishers, Illinois, 1991
A. Capel, W. Shark, Objective Proficiency, Cambrigde, 2003.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: