Diagnosing Language and Communication Skills 340-PN2-2DSJ
1. Wprowadzenie do przedmiotu. Zapoznanie z podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi dokumentacji diagnozy i terapii dzieci i młodzieży w placówkach oświatowych publicznych i niepublicznych (szkoła i przedszkole – dzienniki, karty przebiegu terapii, materiały audio-video, dokumenty dodatkowe, wyniki badań, zgody, sprawozdania, IPET-y).
2. Sprawność językowa we współczesnej edukacji polonistycznej.
3. Podstawy rozwoju językowego i komunikacyjnego dzieci.
4. Zaburzenia mowy i komunikacji językowej dzieci i młodzieży. Definicje i klasyfikacje.
5. Standardy diagnozy logopedycznej funkcjonalnej dzieci.
6. Testy językowe, kwestionariusze i narzędzia do badania mowy i sprawności językowych i komunikacyjnych dzieci i młodzieży.
7. Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży (Założenia koncepcji diagnozy specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, Diagnoza – definicja, klasyfikacje, modele, narzędzia, Etapy diagnozy dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, Zasady postępowania diagnostycznego w badaniach uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi.
8. Szczegółowe standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego:
- Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami wzroku,
- Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu,
- Standardy i wskazówki przygotowywania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz zespołem Aspergera,
- Standardy i wskazówki przygotowywania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznychi procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z afazją dziecięcą,
- Standardy i wskazówki do przygotowywania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz trudnościami w uczeniu się,
- Standardy i wskazówki przygotowywania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży odmiennych językowo i kulturowo
Mode
Prerequisites (description)
Course coordinators
Type of course
Learning outcomes
KP7_WG3: zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów;
KP7_WG6: zna i rozumie zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania;
KP7_WG7: zna i rozumie sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej;
KP7_WG9: zna i rozumie treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem;
KP7_WK1: zna i rozumie podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych;
KP7_WK5: zna strukturę i funkcje systemu oświaty – cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także alternatywne formy edukacji.
KP7_UW3: umie rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym;
KP7_UW4: umie projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów;
KP7_UK1: umie poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu;
KP7_UO4: umie pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk
zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego;
KP7_KK2: jest gotów do: pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej;
KP7_KO3: jest gptów do: projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji;
Assessment criteria
Przygotowanie projektu z ww. zakresu i przedstawienie go na zajęciach na ocenę lub kolokwium pisemne.
Bibliography
Żydek-Bednarczuk U., Sprawność językowa we współczesnej edukacji językowej. W: H. Synowiec (red.), W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej: księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Edwardowi Polańskiemu, Katowice 2020, s. 119-126.
Dokumentowanie terapii logopedycznej / Maciej Gibiński, Agnieszka Bzdyk-Gibińska. Gdańsk: Harmonia Universalis, 2016.
Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, red. M. CYWIŃSKA, Poznań 2017.
Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży, red. K. Krakowiak, Warszawa 2017.
Jakość i zakres funkcjonowania systemu opieki logopedycznej w ocenach nauczycieli, logopedów i rodziców / Beata Pituła, Małgorzata Kitlińska-Król.// Chowanna. T. 1, s. 187-205
Wskazówki prowadzenia wywiadu i obserwacji w postępowaniu diagnostycznym dziecka z zaburzeniami mowy.// Forum Logopedy. 2015, nr 6 (marzec), s. 37-38
Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii / pod redakcją Marleny Kurowskiej i Ewy Wolańskiej, Towarzystwo Kultury Języka. Sekcja Logopedyczna; [recenzja naukowa Stanisław Milewski, Józef Porayski-Pomsta]. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 2015.
Term 2022:
Żydek-Bednarczuk U., Sprawność językowa we współczesnej edukacji językowej. W: H. Synowiec (red.), W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej: księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Edwardowi Polańskiemu, Katowice 2020, s. 119-126. Jakość i zakres funkcjonowania systemu opieki logopedycznej w ocenach nauczycieli, logopedów i rodziców / Beata Pituła, Małgorzata Kitlińska-Król.// Chowanna. T. 1, s. 187-205 |
Term 2023:
Żydek-Bednarczuk U., Sprawność językowa we współczesnej edukacji językowej. W: H. Synowiec (red.), W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej: księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Edwardowi Polańskiemu, Katowice 2020, s. 119-126. Jakość i zakres funkcjonowania systemu opieki logopedycznej w ocenach nauczycieli, logopedów i rodziców / Beata Pituła, Małgorzata Kitlińska-Król.// Chowanna. T. 1, s. 187-205 |
Term 2024:
Żydek-Bednarczuk U., Sprawność językowa we współczesnej edukacji językowej. W: H. Synowiec (red.), W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej: księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Edwardowi Polańskiemu, Katowice 2020, s. 119-126. Jakość i zakres funkcjonowania systemu opieki logopedycznej w ocenach nauczycieli, logopedów i rodziców / Beata Pituła, Małgorzata Kitlińska-Król.// Chowanna. T. 1, s. 187-205 |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: