Conducted in
terms:
2022, 2023, 2024
Erasmus code: 05.0
ISCED code: 0110
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Education
(for:
(in Polish) Wydział Nauk o Edukacji - prz.stacjonarne)
Pedagogical Diagnostics 380-DS5-4DPD
This course has not yet been described...
Term 2022:
None |
Term 2023:
None |
Term 2024:
None |
Type of course
obligatory courses
Prerequisites (description)
(in Polish) Wykład i ćwiczenia obejmują nabycie wiedzy w zakresie rozpoznawania i opisu interesujących diagnostę stanów rzeczy
(tzn. stawianiem trafnych i rzetelnych diagnoz na użytek wychowania i opieki) za pomocą odpowiednich metod, technik i narzędzi
badawczych, ich ocenę i interpretację. Celem zaprojektowania oddziaływania zapobiegawczego (profilaktycznego) lub korekcyjnego jak
też podjęcia adekwatnych form wsparcia i pomocy.
- Interpretacja podstawowych pojeć (diagnoza; diagnozowanie; diagnostyka pedagogiczna; etiologia, symptomatologia; klasyfikacja; typologia; prakseologia; geneza diagnozy w naukach społecznych i pedagogice; tok postępowania diagnostycznego wg S. Ziemskiego i A. Podgóreckiego; diagnoza a metodyczne postępowanie; istota działań profilaktycznych, naprawczych, projektujących; metody, techniki i narzędzia diagnostyczne; błędy diagnostyczne; kompetencje dobrego diagnosty; diagnoza wybranych zjawisk społeczno-wychowawczych).
- Diagnozowanie potrzeb; potrzeba opiekuńcza; czynniki potrzeb opiekuńczych; uwarunkowania potrzeb opiekuńczych; klasyfikacje potrzeb opiekuńczych; potrzeby dziecka z uwzględnieniem potrzeb dominujących w danym okresie życia; konsekwencje niezaspokojonych potrzeb dziecka;
Przykłady diagnoz indywidualnych przypadków w kontekście postępowania prakseologicznego ( diagnoza przyporządkowująca, genetyczna, celowościowa, fazy, prognostyczna). Diagnozowanie dzieci ze specyficznymi trudnościami szkolnymi oraz specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uwzględniając zasady projektowania uniwersalnego; konsekwencje, profilaktyka i terapia specyficznych trudności szkolnych. Diagnoza funkcjonowania rodziny problemowej, alkoholowej. Diagnoza dziecka w rodzinach problemowych.
Diagnoza wybranych problemów społeczno-wychowawczych, grup społecznych z uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami w kontekście projektowania uniwersalnego. Postępowanie diagnostyczne w socjotechnice, psychologii w kontekście sytuacji dzieci z innych kultur w szkole, w rodzinie, w społeczności lokalnej.
- Przedstawienie wybranych indywidualnych przypadków na bazie literatury, filmów dydaktycznych. Diagnoza, terapia, profilaktyka, projektowanie.
Cele:
Zapoznanie z podstawowymi kategoriami pojęć, m. in. Diagnostyka, diagnozowanie jako proces, diagnoza jako stan itp.
- wiedza dotycząca postępowania diagnostycznego w naukach społecznych i humanistycznych, tok postępowania, fazy itp.
przygotowanie studentów do roli multiplikatorów wiedzy i postaw związanych ze złożonością toków postępowania diagnostycznego w pedagogice, psychologii i innych dyscyplinach
- doskonalenie umiejętności postępowania profilaktycznego, terapeutycznego, projektującego
- Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
- Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.
- Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
- Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
- Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
Course coordinators
Bibliography
Term 2022:
None |
Term 2023:
None |
Term 2024:
None |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: