(in Polish) Teatr w pracy edukacyjno-terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną 380-RS5-4JIJ
This course has not yet been described...
Type of course
Course coordinators
Learning outcomes
After completing the course students will:
1. know elementary terminology used in theatre and understand its sources and applications in education and therapy;
2. have elementary knowledge about the methodology of theatre work and procedures used in work with people with intellectual disabilities;
3. know basic assumptions of theatrical improvisation and theatre pedagogy, and how to use them in educational and therapeutic work;
4. know a variety of theatrical exercises based on work with imagination, emotions, body, voice, and how to use them at work with people with intellectual disabilities;
5. know and relate to own resources various forms of creating theatre scenarios used in work with people with intellectual disabilities;
6. know examples of good practices in carrying out theatre activities with people with disabilities in Poland and abroad;
7. perceive and formulate moral problems and ethical dilemmas related to his/her own and others' work, seek optimal solutions;
Assessment criteria
A student may miss one class without giving any reason. Other informal absences are credited by preparing an additional (assigned by the laboratory teacher) task for the class.
In order to receive a positive mark at the end of the course, the student prepares a presentation on one of the given topics related to the use of theatre in educational/therapeutical work with people with intellectual disabilities, and independently conducts a theatre exercise with his/her student group. He/she is obliged to be active during the class (continuous evaluation).
Bibliography
1. Bailey, S. (2014). Exemplary theatre practices: Creating barrier-free theatre. 2013 VSA Intersections: Arts and Special Education, 25.
2. Bailey, S., Burr, B., Dickinson, P., Marie, T., Woolsey, P., & Yadon, M. (2018). Making an inclusive community through inclusive, Barrier-Free Theatre. In North American Drama Therapy Association Conference, October.
3. Bielańska, A. (2002). Teatr, który leczy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
4. Boal, A. (2014). Gry dla aktorów i nieaktorów. Wydawnictwo Cyklady.
5. Godlewska-Byliniak, E., Lipko-Konieczna (red.). (2018). Niepełnosprawność i społeczeństwo: performatywna siła protestu. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Teatr 21.
6. Kietlińska, B. (2019). Nie ma wolności bez samodzielności. Działanie Teatru 21 w perspektywie zmiany. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Teatr 21.
7. Kocemba, J. (2017). Aktywny/bierny–Teatr Forum jako teatr partycypacyjny. Magazyn Antropologiczno-Społeczno-Kulturowy, 34, s. 263-272.
8. Lipko-Konieczna, J. (red.). (2020). O!SWÓJ / 2017-2019. Warszawa: Fundacja Teatr 21.
9. Nieduziak, E. (2016). Teatr osób niepełnosprawnych–utopia (z) realizowana. Otwarte repozytorium Uniwersytetu Wrocławskiego.
10. O!SWÓJ. Podręcznik. (2014). Fundacja Teatr 21.
11. Sobczyk, J. (2015). Między marzeniami, a upadkami, czyli teatralne improwizacje z pieniądzem. Wydawnictwo Fundacji Win-Win.
12. Stefańska, A. (2018). Teatroterapia we wspomaganiu aktywności komunikacyjnej dorosłych osób z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
13. Stefańska, A. (2020). Ja przez teatr, czyli o teatrze terapeutycznym dorosłych aktorów z niepełnosprawnością intelektualną i o pewności siebie w działaniu. Studia Edukacyjne, 57, s. 77-88.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: