(in Polish) Film dziecięcy. Dziecko w Filmie: Perspektywy i Interpretacje 520-KS1-2KON42
This course has not yet been described...
Prerequisites (description)
(in Polish) Mimo, że historia kina ma ponad 120 lat, to niewiele mówi się w niej o miejscu i roli dziecka w światowej kinematografii. Tymczasem film odegrał istotną rolę w konstruowaniu kulturowego obrazu dziecka i dzieciństwa, kształtując tym samym społeczne rozumienie określonych aspektów otaczającej nas rzeczywistości. Konwersatorium będzie poświęcone różnym konceptualizacjom i reprezentacjom dzieci i młodzieży, jakie pojawiają się w filmach skierowanych nie tylko do młodego widza. Kurs pozwoli studentom porównać powstałe w różnych kontekstach kulturowych tematyzacje dzieciństwa prowokujące do refleksji antropologicznej, filozoficznej, historycznej i społecznej. Analizie poddawane będzie także to, jak subwersywne obrazy dziecka wpłynęły na przekształcenia estetyczne, symboliczne czy aksjologiczne w sztukach wizualnych oraz jak film o dziecku (współ)tworzy lub dekonstruuje pewne formy ustalonej hegemonii. Wybrane filmy będą rozpatrywane w horyzoncie wyznaczonym przez refleksję stanowiącą podstawę pajdocentrycznej teorii filmu: historycyzm, studia nad pamięcią, myśl posthumanistyczną, nurt postzależnościowy, badania children studies, feminizm, postkolonializm, oraz ekokrytykę.
Problematyczny zakres zajęć obejmie zagadnienia:
• Pajdocentryczne aspekty poszczególnych fabuł, narracji i konceptualizacji postaci składających się na określone modele dziecięcości;
• Analizę kulturowego znaczenia dzieciństwa w filmie;
• Badanie zasobu konwencji, kulturowych stereotypów i sposobów myślenia o wieku obecnych w mentalności i strukturach społecznych danej wspólnoty;
• Dzieci jako bohaterowie. Badanie różnych reprezentacji dzieci w kinematografii i pełnionych przez nie funkcji;
• Wyjaśnienie wpływu filmów na percepcję dzieciństwa oraz relacji między pokoleniami;
• Zrozumienie, jak filmy kształtują emocje i wyobraźnię dzieci oraz dorosłych;
• Przyjrzenie się tematom uniwersalnym i specyficznym podejmowanym przez kinematografię pochylającą się nad młodym bohaterem;
• Identyfikacja elementów edukacyjnych i rozrywkowych w filmach dla dzieci;
• Kwestia przekraczania granic wyznaczanych przez wiek i płeć kulturową;
• Somatografie dziecięcości;
Podstawowy materiał badawczy stanowić będą m. in. filmy: "Brzdąc" (reż. Ch. Chaplin), "Abel, twój brat", "Motyle" (reż. J. Nasfeter), "Dzika banda" (reż. P. Salvadori ), "Zupełnie Nowy Testament" (reż. J. Van Dormael), "Zakazane zabawy" (reż. R. Clément), "Chłopczyca" (reż. C. Sciamma), "Chłopiec z latawcem" (reż. M. Forster), "Cinema Paradiso" (reż. G. Tornatore), "Drogi Panie Dyktatorze" (reż. Ch. Lerch), "Biała wstążka" (reż. M. Haneke) .
Course coordinators
Type of course
elective courses
Mode
(in Polish) w sali
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: