Wersyfikacja i stylistyka 0400-PS1-1POEW
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok studiów I stopnia, semestr I i II
Wymagania wstępne: przedmiot realizowany od podstaw
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 60 godz.
Metody dydaktyczne: warsztaty grupowe, konsultacje
Punkty ECTS: 3
Bilans nakłądu pracy studenta: udział w zajęciach 60 godz., przygotowanie do zajęć 20 godz., przygotowanie do zaliczenia 10 godz.
Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 60 godz. (2 pkt. ECTS), zajęcia o charakterze praktycznym 30 godz. (1 pkt. ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. definiuje pojęcia z zakresu teorii wiersza i stylistyki: FP1_W02, W03, W06, W09
2. analizuje utwór literacki na poziomie językowym, stylistycznym, kompozycyjnym: FP1_U02, U03, U11
3. rozpoznaje konwencje literackie i porównuje teksty je reprezentujące: FP1_U07
4. pisze interpretację utworu poetyckiego, wykorzystując poznane kategorie: FP1_U04, U10
5. wrażliwość na estetyczną wartość przekazu językowego: FP1_K05
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze (każda następna nieusprawiedliwiona nieobecność– zaliczenie indywidualne w formie ustanej).
Formy oceny studenta:
• analiza tekstu poetyckiego
• test
• zaliczenie ustne
Literatura
• Abramowska J., Jednak autor!, w: Ja, autor. Sytuacja podmiotu w polskiej literaturze współczesnej, red. D. Śnieżko, Warszawa 1996.
• Arystoteles, Poetyka, oprac. i wstęp H. Podbielski, Wrocław 1989 lub w: Arystoteles, Retoryka-Poetyka, przeł. H. Podbielski, Warszawa 1988, lub w: Trzy poetyki klasyczne, przeł. T. Sinko, Wrocław 1951.
• Balbus S., „Zagłada gatunków”, „Teksty Drugie” 1999, nr 6.
• Culler J., Co to jest literatura i czy pytanie to ma jakiekolwiek znaczenie?, w: tenże, Teoria literatury, Warszawa 1998.
• Eco U., Pomiędzy autorem a tekstem, w: Interpretacja i nadinterpretacja, red. S. Collini, Kraków 1996.
• Głowiński M., Gatunki literackie, w: tenże, Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej, Kraków 1998.
• Głowiński M., Intertekstualność, w: tegoż, Intertekstualność, groteska, parabola. Szkice ogólne i interpretacje, Kraków 2000.
• Głowiński M., Kunszt wieloznaczności, „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 3.
• Głowiński M., Metafora, demetaforyzacja, konteksty, w: Studia o metaforze II, red. M. Głowiński, Wrocław1983.
• Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., J. Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 1988.
• Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą, red. H. Markiewicz, t. 2, Kraków 1972.
• Korwin-Piotrowska D., Poetyka. Przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011.
• Kulawik K., Poetyka, Kraków 1994.
• Okopień-Sławińska A., Metafora bez granic, w: tamże lub „Teksty” 1980, z. 6.
• Pszczołowska L., Instrumentacja głoskowa, Wrocław 1977 (rozdz. 3-4).
• Pszczołowska L., Rym, Wrocław 1972 (rozdz. 1-3).
• Ratajczakowa D., Teatrologia i dramatologia, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t.1: Dramat, wybór i oprac. J. Degler, Wrocław 2003.
• Sawicki S., Uwagi o analizie dzieła literackiego, w: tegoż, Poetyka. Interpretacja. Sacrum, Wrocław 1987.
Sławiński J., O kategorii podmiotu lirycznego, w: tegoż, Dzieło. Język. Tradycja., Warszawa 1974.
• Zgorzelski Cz., O funkcjonalnym pojmowaniu tropów, „Teksty” 1976, z. 1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: