Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz.3 0400-RA1-3PNR
Celem zajęć jest kształtowanie kompetencji językowych oraz komunikacyjnych na podstawie bieżącej tematyki, wynikającej z realizowanego materiału oraz wzbogacenie wiedzy studenta z zakresu realioznawstwa i kulturoznawstwa. Celem zajęć jest również zapoznanie studentów z wybranymi typami i strukturą dokumentów oficjalnych w języku rosyjskim (pisma urzędowe, dokumenty handlowe).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
- potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (rozprawka, charakterystyka, opowiadanie, reportaż) z wykorzystaniem poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad ortograficznych (pisownia samogłosek nieakcentowanych w rdzeniach, pisownia przedrostków, użycie miękkiego i twardego znaku, pisownia „n” i „nn”, pisownia „nie” z różnymi częściami mowy, pisownia przysłówków), gramatycznych (deklinacja, koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego, nowopoznanej leksyki (związanej z charakterystyką zewnętrzną i wewnętrzną człowieka, przyrodą, ochroną środowiska, sportem, turystyką, problemami wychowania i kształcenia) i zasad interpunkcyjnych zdania prostego i złożonego opanowanych w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł;
- potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad fonetycznych (artykulacja samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych i spółgłosek, podstawowe zasady intonacji rosyjskiej), gramatycznych (deklinacja i koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego i nowopoznanej leksyki (związanej z charakterystyką zewnętrzną i wewnętrzną człowieka, przyrodą, ochroną środowiska, sportem, turystyką, problemami wychowania i kształcenia), opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł;
- potrafi tłumaczyć ustnie i pisemnie teksty dotyczące tematyki zajęć (z języka polskiego na rosyjski i z rosyjskiego na polski);
- potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim (nazwy części mowy, nazwy kategorii gramatycznych itp.), co umożliwia mu pogłębianie znajomości zasad ortograficznych i gramatycznych, poznanych na I i II roku studiów, oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.);
- potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (literatura piękna, literatura fachowa, prasa, Internet);
- potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role;
- potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Ocena wystawiana jest w oparciu o oceny z prac pisemnych (dyktanda, testy, wypracowania) i z wypowiedzi ustnych, z uwzględnieniem systematycznego i aktywnego udziału w zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności).
Egzamin (część pisemna złożona z dyktanda, testu gramatycznego i wypracowania oraz część ustna) w semestrze letnim. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: