Praktyczna nauka języka rosyjskiego 0400-RK1-2PNR
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu – obowiązkowy
Dziedzina: nauki humanistyczne
Rok studiów/semestr: II rok studiów I stopnia, semestr zimowy i letni.
Wymagania wstępne: Do realizowania treści niniejszego przedmiotu niezbędne jest opanowanie i zaliczenie materiału z praktycznej nauki języka rosyjskiego cz. 1.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia, 180 godzin (90 w semestrze zimowym, 90 w semestrze letnim).
Metody dydaktyczne: praca w grupie (dyskusja, dialog), prace pisemne, prezentacje ustne, metoda audiowizualna, prace projektowe, konsultacje, praca z tekstem, praca własna studenta, itd.
Punkty ECTS:12
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach – 90+ 90 =180 h (6 ECTS)
Udział w konsultacjach – 60 h (2 ECTS)
Przygotowanie do zajęć – 60 h (2 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu – 15 h (0,5 ECTS)
Realizacja zadań projektowych - 15 h (0,5 ECTS)
Przygotowanie do testów kontrolnych - 15 h (0,5 ECTS)
przygotowanie pisemnych prac domowych (prace stylistyczne) - 15 h (0,5 ECTS)
Razem: 360 h (co odpowiada 12 ECTS)
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 180+60=240 (8 ECTS)
o charakterze praktycznym - 360 (12 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student potrafi:
1. Przygotować prace pisemne w języku rosyjskim (opowiadanie, opis, rozprawka, recenzja) z wykorzystaniem poznanych zasad ortograficznych (użycie miękkiego i twardego znaku, pisownia „n”, „nn” w przymiotnikach i imiesłowach przymiotnikowych, pisownia przysłówków, pisownia przedrostków, itd.), gramatycznych (deklinacja , koniugacja), stylistycznych języka rosyjskiego oraz poznanego na zajęciach słownictwa. (K_U14)
2. Swobodnie wypowiedzieć się w języku rosyjskim w zakresie tematyki poznanej na zajęciach (poczta, kulinaria, muzeum, kino, teatr, ochrona zdrowia) z wykorzystaniem zasad fonetycznych, gramatycznych oraz stylistycznych.( K_U14, K_U12)
3. Posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim (terminologia gramatyczna), co umożliwia mu pogłębianie znajomości zasad ortograficznych i gramatycznych, a także efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych, np. słowników. (K_W02, K_U07)
4. Wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć z wykorzystaniem innych źródeł i sposobów (prasa, Internet, literatura branżowa) (K_U01)
5. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role (K_K02, K_K01)
6. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (K_W13)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa:
Zaliczenie na ocenę.Egzamin pisemny i ustny.
Ocena wystawiana jest na podstawie ocen z prac pisemnych (wypracowania, dyktanda, testy gramatyczne) oraz w oparciu o oceny z wypowiedzi ustnych i prac projektowych. Przy ocenie uwzględnienia się również udział studentów w zajęciach (systematyczność i aktywność). Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu (w sesji letniej).
W ciągu semestru dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Pozostałe należy zaliczyć na konsultacjach. Absencja studenta powyżej 30% uniemożliwia mu uzyskanie zaliczenia ćwiczeń.
Literatura
Literatura podstawowa:
- J. Chomko, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów – II rok studiów), Białystok 2002.
Literatura uzupełniająca:
- T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984.
- I.Grek-Pabisowa, Słownik ortograficzny języka rosyjskiego, Warszawa 1995.
- W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981.
- A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998.
- J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011.
- S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994.
- K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996.
- Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006.
- Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006.
- Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006.
- Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004.
- Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002.
- А.В.Хлебникова, Е.Ф.Плотникова, Сборник текстов для закрепления навыков правописания, Москва 1972.
- В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000.
- Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006.
- Artykuły prasowe, materiały internetowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: