Praktyczna nauka języka rosyjskiego 0400-RS1-1PNR
Fonetyka, intonacja, akcentuacja.
1.Wymowa samogłosek akcentowanych i nieakceptowanych.
2.Wymowa spółgłosek twardych i miękkich.
3.Wymowa połączeń samogłoskowo-spółgłoskowych w różnych pozycjach: wewnątrz wyrazu, na styku wyrazów (zjawisko udźwięcznienia, ubezdźwięcznienia, uproszczenia grup spółgłoskowych).
4.Przejście samogłoski „i” w „y” na styku wyrazów.
5.Budowa rytmiczna wyrazu.
6.Podstawowe konstrukcje intonacyjne (według teorii J. Bryzgunowej – Uniwersytet Moskiewski); użycie konstrukcji intonacyjnych w mowie.
7.Ćwiczenia z zakresu akcentuacji rosyjskiej (rzeczowników, przymiotników, czasowników).
Ortografia.
1.Pisownia samogłosek а, у, и, е i spółgłosek ж, ш, ч, щ.
2. Pisownia samogłosek i spółgłosek przyrostkowych.
3. Pisownia przedrostków zakończonych na –з (без-, раз-, воз-, из- )
4. Pisownia twardego i miękkiego znaku.
5. Pisownia samogłosek и, ы po ц.
6. Pisownia samogłosek е,и w rdzeniach typu: бер-/бир-, тер-/тир-
7. Pisownia samogłosek а, о w rdzeniach typu гор-/гар, плав-/плов, мак-/мок.
8.Pisownia samogłosek nieakceptowanych а, о, и, е w rdzeniu wyrazów, sprawdzanych przy pomocy wyrazów pokrewnych (z tym samym rdzeniem). W których dana samogłoska jest akcentowana.
9.Pisownia samogłosek nie akcentowanych, nie podlegających sprawdzeniu.
10. Pisownia samogłosek о, е (ё) po spółgłoskach ж, ш, ч, щ w rdzeniach, sufiksach i w końcówkach.
11.Pisownia samogłosek о, е po spółgłosce ц w rdzeniach, sufiksach i końcówkach.
12. Pisownia samogłosek и, ы w rdzeniach po przedrostkach
13. Pisownia uproszczonych grup spółgłoskowych (w takich słowach jak np. поздно, сердце, солнце, властный, яростный, пастбище i in.).
Gramatyka
1.Wprowadzenie podstawowych terminów gramatycznych: rodzaje, przypadki, liczby.
2.Podstawowe pojęcia dotyczące budowy wyrazu: temat, końcówka, rdzeń, sufiks, przedrostek.
3. Rzeczownik. Liczba i rodzaj gramatyczny. Przypadki. Typy deklinacyjne. Osobliwości w odmianie rzeczowników.
A. I deklinacja (w liczbie pojedynczej):
a)odmiana rzeczowników twardotematowych, miękkotematowych oraz zakończonych na -ия
b) odmiana rzeczowników, których temat kończy się na spółgłoskę szumiącą ж, ш, ч, щ lub -ц (pisownia akcentowanej końcówki -ой i nieakceptowanej -ей w narzędniku liczby poj. rzeczowników rodzaju żeńskiego)
B. II deklinacja (w liczbie pojedynczej);
a)odmiana rzeczowników twardotematowych, miękkotematowych oraz zakończonych na –ий, ие.
b)odmiana rzeczowników, których temat kończy się na spółgłoskę szumiącą ж, ш, ч, щ lub -ц (pisownia akcentowanej końcówki -ом i nie akcentowanej -ем w narzędniku liczby poj. rzeczowników rodzaju męskiego i nijakiego)
c) rzeczowniki mające dwie końcówki w miejscowniku l. poj (np. сад – о саде, в саду; берег – о береге, на берегу; ад – об аде, в аду; рот – о рте, во рту, ров – о рве, во рву, лёд – о льде, на льду, плен – о плене , в плену, шкаф – о шкафе, в шкафу i in.).
C. III deklinacja ( w liczbie pojedynczej i mnogiej)
a) odmiana rzeczowników tej deklinacji; wyjątki мать, дочь, путь.
D. Liczba mnoga rzeczowników.
a) mianownik liczby mnogiej rzeczowników wszystkich rodzajów; rzeczowniki rodzaju męskiego z akcentowana końcówką –a; rzeczowniki typu котёнок – котята, мышонок – мышата oraz северянин – северяне i in.
b) tworzenie form dopełniacza liczby mnogiej rzeczowników wszystkich rodzajów.
c) biernik liczby mnogiej rzeczowników żywotnych i nieżywotnych.
d) rzecz. wszystkich rodzajów celowniku, narzędniku i miejscowniku liczby mnogiej
e) rzecz. na –мя (время, имя, племя, семя, стремя, знамя, бремя, пламя, вымя, темя)
f) odmiana w liczbie mnogiej rzeczowników typu стулья, крылья, листья, клочья, перья.
4.Przymiotnik.
Liczba i rodzaj gramatyczny; typy deklinacyjne; przymiotniki jakościowe i względne.
5. Rzeczowniki i przymiotniki po liczebnikach głównych два три, четыре.
6. Czasownik.
Bezokolicznik, podział na koniugacje; tematy koniugacyjne; tematy oboczne ( wymiana samogłosek i spółgłosek w tematach czasowników I i II koniugacji), tworzenie czasu teraźniejszego (i przyszłego prostego), przeszłego i przyszłego złożonego, czasowniki nieregularne (хотеть, есть, дать, бежать); tworzenie form czasu rozkazującego.
7.Zaimek.
Odmiana zaimków osobowych (z nagłosowym н po przyimkach prostych), wskazujących, pytających i dzierżawczych.
8. Przysłówki miejsca kierunku:сюда – туда, там – здесь, дома – домой, справ – налево, вверху – вверх, внизу – вниз.
9. Użycie przyimków в - из, на - с (со) przy wyrażenia miejsca i kierunku
10.Użycie przyimków за, в течение, через, после, спустя, за…до, через…после.
11.Użycie zwrotu друг друга, друг с другом it.d.
Leksyka ( słownictwo i frazeologia)
Wprowadzenie w umiejętność posługiwania się słownikami rosyjskimi, wydawnictwami o charakterze encyklopedycznym, informatorami, periodykami itp.
1.Zawieranie znajomości, przedstawienie się. Powitanie i pożegnanie. Formy grzecznościowe. Określenie wieku. Rosyjskie imiona odojcowskie. Wprowadzenie następujących konstrukcji: как (кого?) зовут; сколько (кому?) лет; старше/моложе (кого?) на (сколько?) лет i t.p.
2.Rodzina. Określenie wieku i zawodu członków rodziny. Słownictwo dotyczące różnych stopni pokrewieństwa np. свекровь, свёкор, зять, невестка, шурин, свояченица, золовка, деверь, мачеха, отчим, пасынок, падчерица, двоюродный брат, троюродная сестра i t.d.. Codzienne zajęcia i obowiązki członków mojej rodziny. Wprowadzenie leksyki związanej ze ślubem cywilnym i cerkiewnym (ухаживать за девушкой, жених, невеста, помолвка, расписаться в загсе, Дворец бракосочетаний, обручиться и обвенчаться, обручальное кольцо, женитьба, замужество, свадьба, супруг, супруга).
3.Mój dom, mieszkanie, pokój; opis mieszkania; rozmieszczenie mebli; nazwy sprzętów domowych.
4.Dom studenta, hotel; rezerwacja pokoju w hotelu, pokój w akademiku, życie studenckie.
5.Uczelnia. Organizacja pracy w uczelni; władze uczelni; wydziału, instytutu; plan studiów, przedmioty i typy zajęć; zaliczenia, egzaminy, sesja. Teksty: Как сдать экзамен в вуз?, Что наша жизнь? Экзамен, Как житуха, американский студент?
6.Biblioteka. Książka, gazeta, czasopismo; zasady korzystania z bibliotek, czytelnia, katalog, rodzaje katalogów.
7. Określenie daty i czasu (pory roku, miesiące, dni tygodnia, godziny i minuty)
8.Święta, tradycje i zwyczaje rosyjskie. Teksty: Масленица, Тaтьянин день, Праздники в январе, Новогодняя ночь i inne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (streszczenie, opis, opowiadanie) z wykorzystaniem podstawowych zasad ortograficznych (pisownia samogłosek nieakcentowanych w rdzeniach, pisownia przedrostków, użycie miękkiego i twardego znaku, pisownia samogłosek jotowanych) i gramatycznych (deklinacja, koniugacja) języka rosyjskiego oraz nowopoznanej leksyki (związanej z zawieraniem znajomości, rodziną, mieszkaniem, edukacją, życiem studenckim), opanowanych w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł. (H1A_U08) +++
Ocena formatywna: prace pisemne na zadany temat, ocena według kryteriów.
Ocena podsumowująca: praca pisemna na zadany temat, ocena według kryteriów.
Przykładowe zadanie: Proszę opisać dom, w którym mieszkasz.
Metody i narzędzia: ćwiczenia, praca własna studenta.
2. Przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad fonetycznych (artykulacja samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych i spółgłosek) i gramatycznych (deklinacja i koniugacja) języka rosyjskiego i nowopoznanej leksyki (związanej z zawieraniem znajomości, rodziną, mieszkaniem, edukacją, życiem studenckim), opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł. (H1A_U09) +++
Ocena formatywna: wypowiedzi ustne studenta na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: wypowiedź ustna studenta na zadany temat, ocena według kryteriów.
Przykładowe zadanie: Proszę opisać swoją rodzinę.
Metody i narzędzia: ćwiczenia, dyskusja, praca własna studenta.
3. Posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim (nazwy części mowy, nazwy kategorii gramatycznych itp.), co umożliwia mu poznanie zasad ortograficznych i gramatycznych, oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.). (H1A_W02, H1A_U04) +++
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: test pisemny gramatyczny, ocena według kryteriów.
Przykładowe zadanie: Proszę utworzyć formy mianownika liczby mnogiej od podanych rzeczowników.
Metody i narzędzia: ćwiczenia, praca własna studenta.
4. Pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role. (H1A_K02) +++
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: referat ustny na zadany temat przygotowywany przez grupę studentów, ocena według kryteriów.
Przykładowe zadanie: Proszę przygotować scenkę, prezentującą zawieranie znajomości.
Metody i narzędzia: ćwiczenia, dyskusja, praca własna studenta, praca w grupie, praca projektowa.
5. Postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń. (H1A_W09) ++
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (dyktando i test gramatyczny), ocena według kryteriów.
Przykładowe zadanie: Proszę uzupełnić tekst rzeczownikami podanymi w nawiasach w odpowiedniej formie.
Metody i narzędzia: ćwiczenia, praca własna studenta.
Kryteria oceniania
Ad.1.
Ocena formatywna: prace pisemne na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: praca pisemna na zadany temat, ocena według kryteriów.
Ad.2.
Ocena formatywna: wypowiedzi ustne studenta na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: wypowiedź ustna studenta na zadany temat, ocena według kryteriów.
Zaliczenie na koniec semestru zimowego w formie oceny na podstawie obecności, ocen za wszystkie prace pisemne (dyktanda, testy gramatyczne, streszczenia tekstów, wypracowania), aktywność na zajęciach (wypowiedzi ustne).
Zaliczenie na koniec semestru letniego na tej samej podstawie oraz egzamin pisemny i ustny.
Literatura
Podstawowa:
1. E.Maximovitch, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego dla studentów filologów, Białystok 2006.
2. N. Kowalska, L.Krawczyk, Z.Zaron, Ćwiczenia z gramatyki opisowej języka rosyjskiego, Warszawa 1974.
Literatura uzupełniająca:
S.Chwatow, R. Chajczuk, Русский язык в бизнесе,Warszawa 2000
T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984.
T. Cwejman, W. Torzecka, Zasady pisowni rosyjskiej i ćwiczenia ortograficzne, Warszawa 1979.
W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1979.
А. И. Кайдалова, И. К. Калинина, Современная русская орфография, Москва 1983
A. Pado, Читай, пиши, говори, ч.1, Warszawa 1997.
S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, cz. 1, Ortografia, Wrocław 1994.
П. Ф. Подшивалов, М.М, Стракевич, Сборник текстов для изложений, Москва 1974.
И. М. Пулькина, Е. Б. Захава-Некрасова, Учебник русского Языка для студентов - иностранцев, Москва 1968.
Д. Э Розенталь, Пособие по русскому языку для поступающих в вузы, Москва 1999.
Д. Э Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык. Орфография. Пунктуация, Москва 1999, 2003.
Д. Э Розенталь, И. Б. Голуб, М. А. Теленкова, Современный русский язык, Москва 1999.
Н.Г. Ткаченко, Тексты по грамматике русского языка, ч.1, Москва 1999.
Н.Г. Ткаченко, 300 диктантов для поступающих в вузы, Москва 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: