Pedagogika resocjalizacyjna 0800-OS1-3PRE
Przedmiot obejmuje takie takie zagadnienia, jak:
1. Przedmiot, cele, zadania funkcje, zakres oraz podstawowa terminologia pedagogiki resocjalizacyjnej;
2. Interdyscyplinarność pedagogiki resocjalizacyjnej;
3. Działy pedagogiki resocjalizacyjnej;
4. Pojęcie normy i jej znaczenie w procesie resocjalizacji;
5. Funkcjonalny model resocjalizacji;
6. Nieprzystosowanie społeczne i jego specyfika (definiowanie, etiologia, koncepcje, typologie);
7. Dzieje resocjalizacji nieletnich. Historia i współczesność;
8. Systemy wychowania resocjalizującego;
9. Prawny wymiar oddziaływań resocjalizacyjnych w kontekście standardów międzynarodowych;
10. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy oddziaływań resocjalizacyjnych;
11. Resocjalizacja penitencjarna i jej specyfika;
12. Probacja i jej znaczenie w procesie resocjalizacji.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
(KA6_UW1)
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania
i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności
pedagogicznej (KA6_UW3)
- potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych z
wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin (KA6_UK1)
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie
- aktywności podczas zajęć
- wypowiedzi ustnej (odpowiedź na trzy pytania z zakresu tematyki ćwiczeń
Podstawą przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu oceną pozytywną.
Egzamin w formie pisemnej (test) lub ustnej (treści poruszane na wykładzie oraz ćwiczeniach).
Ocena końcowa z egzaminu - średnia z ocen z ćwiczeń oraz testu/odpowiedzi ustnej.
Literatura
Urban B., Stanik M. (red), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2.
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007
Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998
Urban B., Dewiacje wśród młodzieży : uwarunkowania i profilaktyka, Kraków 2001.
Pospiszyl K., Psychopatia, Warszawa 2000
Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1996
Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich: analiza pedagogiczna. Lublin 2000
Kalinowski M.: Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1991
Kozaczuk F., Radochoński M:. (red.) Aktualne problemy pedagogiki resocjalizacyjnej i patologii społecznej. Rzeszów 2000.
Marczak M.(red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: