Podstawy pedagogiki 0800-S1-1YPPE
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Pedagogiki i Psychologii
Nazwa kierunku studiów Pedagogika
Poziom kształcenia Studia I stopnia
Profil studiów Ogólnoakademicki
Forma studiów Stacjonarne
ECTS: 7 punktów
Język przedmiotu Język polski
Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł I
Rok studiów /semestr I rok/ I semestr
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Ogólna wiedza z przedmiotów humanistycznych i społecznych z zakresu szkoły średniej.
Umiejętność samodzielnego formułowania poglądów dotycząca ważnych kwestii społecznych.
Zaangażowanie i odpowiedzialność za proces własnego uczenia się.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 20 h wykładów + 40 h ćwiczeń
Cele przedmiotu: · Zapoznanie studentów z miejscem i znaczeniem nauk pedagogicznych w systemie nauk oraz ich specyfiką przedmiotową i metodologiczną.· Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami używanymi w badaniach nad edukacją i wychowaniem. · Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą o wychowaniu.· Przygotowanie studentów do korzystania z wiedzy z zakresu pedagogiki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych. · Przygotowanie studentów do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności.· Przygotowanie studentów do oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności.
Treści przedmiotu: ·
Nauka wśród innych form ludzkiego doświadczenia. Rodzaje wiedzy tworzonej w naukach społecznych.
Nauka jako wartość w społecznej przebudowie rzeczywistości.
Krytyczna analiza założeń pozytywizmu i antypozytywizmu.
Współczesne rozumienie humanizmu. Świat humanistyczny i zadania edukacji humanistycznej.
Przedmiot badań i system pojęciowy współczesnej polskiej pedagogiki
Klasyfikacje nauk pedagogicznych. Interakcje nauk pedagogicznych z innymi naukami
Związek teorii pedagogicznej z praktyką edukacyjną
Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy.
Pojęcie edukacja. Filozoficzne podstawy edukacji
Metody nauczania: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne.
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenia cząstkowe ćwiczeń (kolokwium), ocena aktywności studenta na ćwiczeniach, ocena za referat, zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia
1. Zna podstawową terminologię nauk pedagogicznych i jej źródła (K_W01)
2. Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk pedagogicznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W02)
3. Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat wychowania. (K_W03)
4. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych (K_U02)
5. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności; korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (K_U04)
6. Ocenia poziom swojej wiedzy i umiejętności (K_K01)
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie, na pozytywną ocenę, ćwiczeń.
Egzamin pisemny.
Literatura
Literatura podstawowa:
Dewey J., Demokracja i wychowanie. Warszawa 1972.
Ewolucja tożsamości pedagogiki. H. Kwiatkowska (red.), Warszawa 1994.
Gnitecki J., Status metodologiczny nauk pedagogicznych, Poznań 2006.
Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. GWP, Gdańsk 2003.
Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa 2015.
Hejnicka - Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności. Warszawa 1997.
Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1992.
Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, 46(1), 21–40.
Kohlberg L., Mayer R., Rozwój jako cel wychowania. W: Spory o edukację, Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Warszawa 1993.
Kowalczuk – Walędziak M. (2014), Transfer wiedzy miedzy uczelniami a instytucjami społecznej praktyki edukacyjnej. [w:] Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej. Możliwości, wyzwania, inspiracje, (red.) M. Kowalczuk – Walędziak, A. Korzeniecka – Bondar, K. Bocheńska – Włostowska, Kraków.
Kunowski S. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1997.
Kwieciński Zbigniew, Edukacja jako blokada rozwoju. Hipotezy dysfunkcjonalności po 20 latach. Nauka 2012, nr 4, s. 77 – 85. Dostępne w pdf na stronie: www.pan.poznan.pl/nauki/N_412_07_Kwiecinski.pdf
Kwieciński Zbigniew, Edukacja publiczna w chybotliwej demokracji. Nauka 2017, nr 3, s. 57 – 70. Dostępne w pdf na stronie: cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-1231.../731-754.pdf
Kwieciński Zbigniew, Edukacja wobec opóźnienia kulturowego. Nauka 2013, nr 1, s. 19 – 30. Dostępne w pdf na stronie: www.pan.poznan.pl/nauki/N_113_02_Kwiecinski.pdf
Pedagogika T.1. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Warszawa 2004.
Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. Tom 1, B. Śliwerski (red.). Gdańsk 2006.
Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. S. Palka (red.), Kraków 2004.
Prokopiuk W., Szanse urzeczywistnienia idei humanizacji kształcenia u schyłku XX wieku. W: Współczesność a kształcenie nauczycieli. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Warszawa 2000.
Rubacha K. (2004). Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. [W:] Pedagogika. T.1. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Warszawa, s. 24 – 29.
Suchodolski B., Świat humanistyczny. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1985, nr 2.
Śliwerski B. (2015), Potoczna wiedza pedagogiczna w popularnym piśmiennictwie poradnikowym. "Studia Poradoznawcze", nr 4, s. 15-29.
Śliwerski Bogusław, Pedagogika na zakręcie. Kultura i Edukacja , 2014, nr 2. Dostępne w pdf na stronie: http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/index.php?journal=kie&page=article&op=view&path%5B%5D=306&path%5B%5D=300
Śliwerski Bogusław, Pedagogika nadziei. Prima Educatione , 2017, nr 1. Dostępne w pdf na stronie: http://journals.umcs.pl/pe/article/view/6392/4489
Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak – Walczak (red.), Tom I, Gdańsk 2007.
Literatura uzupełniająca:
Chalmers A., Czym jest to co zwiemy nauką? Wrocław 1993 .
Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle porównawczym. Warszawa 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: