Psychologia ogólna 0800-S1-1YPSO
Profil studiów ogólnoakademicki
Forma studiów stacjonarne
Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki psychologia
Rok studiów/semestr rok pierwszy, semestr pierwszy
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
wykład 15 godzin, ćwiczenia 15 godzin
Metody dydaktyczne praca z tekstem, praca w grupach, analiza materiałów wizualnych i audiowizualnych, ćwiczenia praktyczne, studium przypadku, przygotowywanie prezentacji
Punkty ECTS 4
Bilans nakładu pracy studenta
- udział w wykładach
15 x 1h =15h
- udział w
ćwiczeniach 15 x 1h =15h
- przygotowanie do
zajęć 15 x 1h =15h
- dokończenie w domu
ćwiczeń, powtórzenie wiadomości 15 x 1h =15h
- udział w
konsultacjach związanych z zajęciami 5 x 1h = 5h
- przygotowanie do
egzaminu i obecność na nim 9h + 1h =10h
razem: 100h
(odpowiada 3pkt ECTS)
Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36h (odpowiada 1,5pkt ECTS)
- o charakterze praktycznym – 30h (odpowiada 1pkt ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania oraz rozumie znaczenie procesów psychicznych takich jak: świadomość, percepcja, uczenie się, pamięć, myślenie, emocje, motywacja, poznanie społeczne w procesie kształcenia; zna biologiczne podstawy procesów psychicznych (K_W03)
2. Ma podstawową wiedzę na temat głównych psychologicznych koncepcji człowieka (koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza, humanistyczna) (K_W04)
3. Zna podstawowe psychologiczne teorie dotyczące uczenia się (warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, uczenie się przez wgląd, modelowanie zachowania) oraz rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (K_W09)
4. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną o zjawiskach psychicznych i strukturze osobowościw celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (K_U02)
5. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę o strukturze i przebiegu funkcji psychicznych oraz mechanizmach regulacyjnych osobowości korzystając z różnych źródeł; rozwija swoje profesjonalne umiejętności w tym zakresie (K_U04)
6. Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych (K_K06)
Kryteria oceniania
wykład – egzamin pisemny (60% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny) lub ustny (50% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny)
ćwiczenia - zaliczenie na ocenę pisemne (na zaliczenie 60% punktów) lub ustne (50% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny)
Literatura
P.Zimbardo, R.Gerrig (2012). Psychologia i życia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: