Pedagogika społeczna 0800-S1-2YPSP
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu - kierunkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne.
Rok studiów/semestr - rok II, semestr III.
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):
Podstawą do realizacji przedmiotu: Pedagogika społeczna jest wiedza dotycząca środowiska społecznego, środowiska wychowawczego oraz przemian jakie zachodzą we współczesnym świecie.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 20 godz. ćwiczenia 40 godz.
Metody dydaktyczne:
wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje;
ćwiczenia: ocena aktywności studenta podczas zajęć, przygotowanie i prezentacja zagadnień z obszaru pedagogiki społecznej.
Punkty ECTS: 7.
Bilans nakładu pracy studenta:
3,5 pkt w obecności nauczyciela akademickiego (87,5 godz.): 20 (wykłady) +40 (ćwiczenia) + 27,5 (godziny konsultacyjne i egzamin)
3,5 pkt bez obecności nauczyciela akademickiego (87,5 godz.): 35 godzin przygotowanie do ćwiczeń, zaliczenie ćwiczeń) + 52,5 godz. (przygotowanie do egzaminu, egzamin)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice społecznej i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. K_W01
Student ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących pomiędzy nimi relacjach K_W07
Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących K_W10
Potrafi on dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych dotyczących rodziny i środowiskowych uwarunkowań; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. K_U01
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w środowisku życia współczesnego człowieka i rodziny, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej i społecznej na rzecz człowieka. K_U03
Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych na rzecz człowieka i współczesnej rodziny. K_K02
Kryteria oceniania
Metody nauczania: dyskusja, prezentacje multimedialne, analiza tekstów.
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin pisemny z przedmiotu.
Literatura
1. M. Cichosz, Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Warszawa 2014. Wyd. Impuls.
2. M. Cichosz: O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków 2016.
3. S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutro, Toruń 2012.
4. W. Danilewicz, W. Theiss (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak, Warszawa 2014.
5. T. Sosnowski, Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018.
6. T. Sosnowski, W. Danilewicz, M. Sobecki, Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.
7. T. Sosnowski, Ojciec we współczesnej rodzinie. Kontekst pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011.
8. T. Pilch, T. Sosnowski, Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.
9. M. Sobecki, W. Danilewicz, T. Sosnowski, Szkoła – Kultura – Tożsamość. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.
10. W. Danilewicz, M. Sobecki, T. Sosnowski, Środowisko – Zasoby- Profesjonalizacja. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.
11. W. Danilewicz, Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010.
12. W. Danilewicz (red.): Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009.
13. S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutr, Toruń 2012.
14. S. Kawula: Studia z pedagogiki społecznej. Olsztyn 1996.
15. S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń 2001.
16. P. Frąckowiak (red.): Pedagogika społeczna i oblicza wychowania czasu przemian, Gniezno 2011.
17. B. Chrostowska, E. Kantowicz, C. Kurkowski (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010.
18. M. Ciczkowska-Giedziun, E. Kantowicz (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010.
19. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa 2009.
20. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t.2, warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: