Pedagogika kreatywności 0800-WS2-2PKR
Profil studiów – ogólnoakademicki
Forma studiów – stacjonarne
Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki – psychologia twórczości, pedagogika twórczości
Rok studiów, semestr – drugi rok, semestr IV (letni)
Wymagania wstępne – zaliczenie przedmiotów z grupy pedagogiki i psychologii
Liczba godzin dydaktycznych – 30 godzin, w tym 15 godz. wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne – wykład, warsztaty, projekty, konsultacje
Punkty ECTS – 5 pkt.
Bilans nakładu pracy studenta – 15 godzin – wykłady, 15 godz. ćwiczenia, 40 godzin samodzielne studiowanie literatury naukowej i przygotowanie się do egzaminu, 6 godzin konsultacje indywidualne, 20 godzin – przygotowanie autorskiego projektu, 2 godz. zaliczenie, 2 godziny egzamin.
Wskaźniki ilościowe – 40 godzin – 2 punkty – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela;
60 godzin – 3 punkty – praca własna studenta, w tym przygotowanie projektu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
lektura monograficzna
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student posiada podstawową wiedzę na temat twórczego rozwoju człowieka zarówno w aspekcie psychologicznym oraz społecznym - K_W05
Student potrafi animować prace nad twórczym rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich twórczość i samodzielność w zdobywaniu wiedzy,
a także inspirować do działań na rzecz kreowania wizji świata i siebie - KU_11
Student odnosi zdobytą wiedzę do podejmowania działań autokreacyjnych i projektowania rozwoju osobistego oraz zawodowego - KK_04
Kryteria oceniania
egzamin, zaliczenie
Literatura
Bonar J., 2008, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź, Wyd. UŁ.
Szmidt K.J., 2016, Sesje twórczej pomysłowości, dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice, Wyd. Helion.
Karwowski M. red., 2009, Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej.
Karwowski M., Gajda A., red., 2010, Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Nęcka E., 1998, Trening twórczości, Kraków, Wyd. Impuls.
Szmidt J.K., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP.
Szmidt K.J., 2008, Trening kreatywności, Gliwice, Wyd. Helion.
Braun D., 2007, Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Kielce, Wyd. Jedność.
Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże – skarby – przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości i dyspozycji autokreacyjnych, Białystok, Trans Humana.
Literatura uzupełniająca:
Karwowski M., 2009, Klimat dla kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo Difin.
Olczak M., 2009, Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków, Oficyna Wyd. „Impuls”.
Płóciennik E., 2010, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka,. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Szmidt J. K., 2010, ABC kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo DIFIN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: