Wstęp do fizyki 0900-FS1-1WDF
Profil studiów: ogólnoakademcki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 1 Podstawy Fizyki
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina nauki fizyczne
Rok studiów/semestr: 1 rok, 1 semestr, studia I stopnia
Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i rozumienie materiału określonego przez podstawę programową z fizyki i matematyki dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2011/02/zalaczniknr4.pdf).
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład 45 godz, konwersatorium 45 godz., laboratorium 15 godz
Metody dydaktyczne: wykład, pokazy, praca laboratoryjna, ćwiczenia rachunkowe, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, kolokwia, praca własna studenta w domu.
Punkty ECTS: 9
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (45 godz.), udział w konwersatorium (45 godz.), udział w laboratorium (15 godz.),
praca własna (rozwiązywanie zadań, problemów) w domu (30 godz.),
przygotowanie do egzaminu pisemnego i ustnego (48 godz.).
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 105 godz., 6,0 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 15 godz., 0,6 ECTS
Student zapoznaje się z metodą naukową prowadzenia badań,
umie rozpoznawać i obserwować zjawiska fizyczne,
umie opisać wybrane zjawiska fizyczne,
umie przeprowadzać pomiary prostych zjawisk fizycznych,
rozumie pojęcie niepewności pomiarowej,
umie szacować niepewność pomiarową,
umie przedstawiać wyniki pomiarów oraz porównywać je z prostym opisem teoretycznym,
umie sporządzać raport z prostych eksperymentów przedstawiający cel doświadczenia, wyniki pomiarów i porównanie z przewidywaniami.
Zakres wykładu:
1. Obserwacja świata, zjawiska fizyczne, powtarzalność, pomiary wielkości fizycznych, niepewność pomiarowa, podstawowe wielkości fizyczne i ich jednostki (układ SI), zamiana jednostek.
2. Pojęcie szybkości zmiany wielkości fizycznej, prawa eksponencjalnego wzrostu i zaniku.
3. Ruch, opory ruchu i ich eliminacja. Układ izolowany, układ inercjalny, zasada względności, koncepcja zdarzeń w czasoprzestrzeni, synchronizacja zegarów, wektor położenia i prędkości, transformacja Galileusza.
4. Zasada względności i transformacja Lorentza, prędkość graniczna, elementy szczególnej teorii względności: dylatacja czasu, skrócenie lorentzowskie, względność równoczesności.
5. Zjawisko bezwładności, pojęcie masy, zasady dynamiki Newtona, pojęcie przyspieszenia i siły.
6. Przykłady ruchu pod wpływem sił, ruch pod wpływem stałej siły, składanie ruchów, ruch po okręgu, przewidywanie ruchu pod wpływem dowolnej siły.
7. Zasady zachowania w fizyce – pęd i momenty pędu.
8. Zasady zachowania w fizyce – energia.
9. Zjawisko drgań, oscylator klasyczny i kwantowy, rezonans.
10. Zjawisko fal, fale harmoniczne, twierdzenie Fouriera, interferencja, fale stojące.
11. Efekt Dopplera.
12. Prawa fizyki dla układu wielu ciał, sukces i kryzys fizyki klasycznej.
13. Układy wielu ciał – sukces fizyki kwantowej.
14. Fizyka klasyczna i kwantowa, dualizm korpuskularno falowy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. K_W01; rozumie fundamentalne znaczenie fizyki dla rozwoju technologicznego, gospodarczego i cywilizacyjnego
2. K_W02; rozumie rolę modelu ilościowego i abstrakcyjnego opisu obiektu fizycznego oraz zjawiska fizycznego w zakresie podstawowych działów fizyki
3. K_W03; uzyskuje świadomość wagi eksperymentu jako sposobu weryfikacji koncepcji teoretycznych oraz świadomość niepewności eksperymentalnych
4. K_W04; rozumie strukturę fizyki jako dyscypliny naukowej, uzyskuje świadomość powiązań poszczególnych dziedzin i teorii, zna przykłady błędnych hipotez fizycznych i błędnych teorii fizycznych
5. K_W05; zna ograniczenia stosowalności wybranych teorii fizycznych, modeli obiektów fizycznych i opisu zjawisk fizycznych
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy, kolokwia, raporty z przeprowadzonych eksperymentów.
Studenci uczestniczą w wykładzie wzbogaconym o pokazy eksperymentów ilustrujących przekazywane treści. Są stymulowani do zadawania pytań i dyskusji.
Na platformie e-learningowej umieszczane są treści wykładów. Na platformie umieszczane są zadania eksperymentalne do samodzielnego wykonania w domu. Raporty z tych zadań są terminowo dostarczane na platformę i podlegają ocenie.
Na niektórych wykładach sporządzana jest lista obecności, za które studenci otrzymują punkty wchodzące do oceny końcowej.
Literatura
Literatura:
Treści wykładów umieszczone na platformie e-learningowej
Robert Resnick, David Halliday, Jearl Walker, Podstawy fizyki Tom 1-5, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015
A.K. Wroblewski, J. A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki, PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: