Formy finansowania nauk humanistycznych 260-SDF3-1FNH
Zadaniem przedmiotu jest zapoznanie studentów szkoły doktorskiej z grantowym systemem finansowania badań naukowych oraz przygotowanie ich do składania własnych projektów grantowych. Podczas zajęć poruszane są kwestie takie jak:
a) dominujące współcześnie modele kariery naukowej;
b) znaczenie grantów w pracy badawczej i rozwoju kariery naukowej;
c) funkcjonowanie systemu grantowego w Polsce i UE;
d) znaczenie dorobku naukowego w staraniu się o granty i sposoby jego oceny;
e) kształt wniosków PRELUDIUM;
f) znaczenie recenzji wniosków grantowych.
Przedmiot prowadzony jest w oparciu o założenie, że składanie grantów jest naturalną praktyką, z którą naukowcy będą wielokrotnie spotykać się w swojej karierze i do której muszą być przygotowani. Wymaga to zarówno odpowiedniego planowania kariery naukowej (właściwe strategie publikacyjne, dobór obszarów badawczych, aktywność międzynarodowa, udziała w projektach w charakterze wykonawcy), właściwej postawy psychicznej (gotowości do poddawania się ocenie zewnętrznej, umiejętność radzenia sobie z krytyką i niepowodzeniami), a także długofalowego planowania badań, stawiania właściwych pytań badawczych i dobierania adekwatnych metod badawczych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SD_WK02: studenci poznają system finansowania badań naukowych oparty na grantach badawczych i zasady jego funkcjonowania;
SD_WK03, SD_WK04: studenci zapoznają się z normami prawnymi i etycznymi związanymi z funkcjonowaniem sytemu grantowego, w tym zwłaszcza procesem przygotowywania i oceniania grantów;
SD_KR02: studenci potrafią przełożyć normy prawne i etyczne obowiązujące w systemie grantowym na własne działania związane z przygotowywaniem i realizowaniem grantów;
SD_WK05, SD_UK05: studenci poznają możliwe formy upowszechniania i komercjalizacji badań naukowych, są w stanie dobrać je do własnych projektów badawczych;
SD_KRR2: studenci rozumieją znaczenie projektów grantowych dla rozwoju wiedzy oraz poszukiwania odpowiedzi na problemy ważne dla funkcjonowania społeczeństwa.
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć wymaga przygotowania wniosku PRELUDIUM (w nieco uproszczonej formie: dopuszczalne jest napisane go w języku polskim, nie trzeba przygotować długiego opisu).
Literatura
Ponieważ zajęcia mają charakter mocno praktyczny, wykorzystywane tu będą przede wszystkim materiały wytwarzane przez instytucje grantodawcze, w tym zwłaszcza NCN. Chodzi tu zwłaszcza o regulaminy, opisy przyznanych grantów, recenzje.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: