Filozofia wobec nauk szczegółowych 260-SDF3-2FNS
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, filozofia
Rok studiów/semestr: rok II, semestr 3-4
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30h, wykład z elementami konwersatorium
Metody dydaktyczne: prezentacja oraz dyskusja problemów dotyczących realacji filozofii do nauk szczegółowych (z uwzględnieniem dyskusji literatury wskazanej przez prowadzącego).
Bilans nakładu pracy: obecność na zajęciach z udziałem prowadzącego (30), lektury (30), przygotowanie do zajęć (30). W tym aktywność o charakterze praktycznym (30).
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2023: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
1. Posiada wiedzę na temat związku filozofii z naukami szczegółowymi (odpowiada SD_WG02)
2. Zna podstawowe i zaawansowane problemy filozoficzne powstające w kontekście nauk szczegółowych (odpowiada SD_WG03)
3. Potrafi identyfikować i analizować problemy filozoficzne w naukach ścisłych, przyrodniczych i społeczno-humanistycznych (odpowiada SD_UW01)
4. Umie wykorzystać wiedzę z zakresu nauk szczegółowych do analizy problemów filozoficznych (odpowiada SD_UW04)
5. Potrafi zaprojektować interdyscyplinarny program badawczy z pogranicza nauki i filozofii (odpowiada SD_KK01)
6. Jest gotów i ma przygotowanie do krytycznej oceny aktualnego stanu filozofii w kontekście nauki (odpowiada SD_KK03)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę w semestrze zimowym.
Egzamin w semestrze letnim.
Zaliczenie i egzamin sprawdzają wiedzę dotyczącą zagadnień omawianych na wykładach. Oceniana jest również aktywności podczas zajęć.
Student przygotowuje oraz omawia szczegółowy konspekt wykonany na podstawie wskazanych lektur.
Ocena końcowa w obu semestrach uwzględnia wszystkie wymienione elementy.
Literatura
Obowiązkowa:
1. Nauka a filozofia. Zarys encyklopedyczny, pod red. Z. Cackowskiego, J. Kmity, K. Szaniawskiego, P. Smoczyńskiego, Wrocław: Ossolineum, 1987.
2. M. Gazzaniga, Istota człówieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi, Sopot: Smak Słowa, 2011.
3. K. R. Popper, Wszechświat otwarty. Argument na rzecz indeterminizmu, Kraków: Znak, 1996.
Dodatkowa:
1. Zagadnienia filozoficzne współczesnej nauki, pod red. M. Hellera, M. Lubańskiego, Sz. Ślagi, Warszawa: Wyd. ATK, 1997.
2. M. Heller, T. Pabjan, Elementy filozofii przyrody, Kraków: CC Press, 2014.
3. R. Gregory, Mózg i maszyny, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2000.
4. N. Bostrom, Superinteligencja. Scenariusze, strategie, zagrożenia, Gliwice: Helion, 2016.
5. Ulepszanie poznawcze człowieka. Perspektywa filozoficzna, red. P. Duchliński, G. Hołub, Kraków WN Akademii Ignatianum, 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: