Doskonalenie warsztatu historyka 260-SDH3-1DWH
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne 3 stopnia
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina: nauki humanistyczne
Dyscyplina naukowa: historia
Rok studiów/semestr: rok I, semestr 1
Wymagania wstępne: gotowość do aktywnego przyswajania i utrwalania wiedzy warsztatowej niezbędnej do prowadzenia przez historyka badań naukowych i przy upublicznianiu (publikowaniu) ich wyników
Ramy merytoryczne zajęć: tematyka zajęć obejmuje zagadnienia z zakresu nauk pomocniczych historii średniowiecznej, nowożytnej i najnowszej oraz pisania akademickiego (academic writing) i strategii publikacyjnych
Założeniem przedmiotu jest: pogłębienie i utrwalenie wiedzy o tradycyjnych narzędziach (takich, jak informatory archiwalne, bibliografie, inwentarze muzealne, słowniki, instrukcje wydawnicze) oraz o współczesnych narzędziach (takich, jak internetowe wyszukiwarki archiwalne, webografie, wyszukiwarki biblioteczne, e-słowniki, bazy indeksujące, repozytoria) przydatnych przy pozyskiwaniu, badaniu, systematyzacji, opisie, krytyce, analizie i edycji źródeł historycznych oraz przy przygotowywaniu opracowań naukowych, dodawaniu do nich aparatu naukowego (z wykorzystaniem takich agregatorów, jak Mendeley, Zotero, RefWorks), a finalnie przy upublicznianiu (publikowaniu) wyników badań w formie preprintów (np.na platformach academia.edu, ResearchGate, SAGE) i w postaci artykułów zamieszczanych w tradycyjnych czasopismach punktowanych.
Celem przedmiotu jest: pozyskanie przez studiujących podstawowej wiedzy, wykształcenie umiejętności i wypracowanie kompetencji personalno-społeczno-zawodowych na bazie treści nauczania przyswajanych w ramach zajęć z doskonalenia warsztatu historyka.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych (z uwzględnieniem formy zajęć): 30 godzin konwersatorium
Metody dydaktyczne: Typowy dla konwersatorium tryb realizacji zajęć, który uwzględnia ćwiczenia grupowe, dyskusję, a także konsultacje indywidualne z prowadzącym. Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych konsultacji na prośbę studenta, poza godzinami dyżurów.
Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta (wskaźniki ilościowe):
Nakład pracy studenta dla osiągnięcia założonych efektów kształcenia:
• Udział w zajęciach.........................................................15X2godz. = 30 godz.
• Udział w konsultacjach związanych z zajęciami............15X1godz. = 15 godz.
• Przygotowanie do zajęć..................................................15X1godz. = 15 godz.
• Razem ..................................................................................................60 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
• wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela... ..45 godz.- 1,5 pkt ETCS
• charakterze praktycznym............................................. ...15 godz.- 0,5 pkt ETCS
• Łącznie..............................................................................60 godz. – 2 pkt ETCS
W cyklu 2022:
Celem badań naukowych historyka jest, ogólnie rzecz biorąc, próba rekonstrukcji przeszłości. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie "jak było?" należy wykorzystać dwa podstawowe narzędzia pracy - źródła historyczne i dopracowaną metodę ich analizy. Źródła historyczne (bez względu na to czy są to źródła pisane czy materialne) są jedynym wehikułem umożliwiającym nam podróż w przeszłość. Należy jednak pamiętać, iż są wehikułem zwodniczym, który nie tylko może, ale też często chce nas oszukać. Aby uniknąć popadnięcia w wielorakie pułapki przygotowywane przez źródła trzeba przede wszystkim być ich świadom, uczyć się je dostrzegać i umiejętnie interpretować. Inny rodzaj niebezpieczeństw zniekształcających efekty pracy badacza wiążą się z nim samym. Nie chodzi tu jedynie o błędy wynikłe z niewiedzy badacza, jego lenistwa i tym podobnych, ale przede wszystkim o nieświadome uprzedzenia, anachronizmy, prowadzenie badań z gotową tezą, i wiele innych, które często potrafią wykrzywić obraz przeszłości w stopniu większym niż fałszowane źródła. |
W cyklu 2023:
Celem badań naukowych historyka jest, ogólnie rzecz biorąc, próba rekonstrukcji przeszłości. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie "jak było?" należy wykorzystać dwa podstawowe narzędzia pracy - źródła historyczne i dopracowaną metodę ich analizy. Źródła historyczne (bez względu na to czy są to źródła pisane czy materialne) są jedynym wehikułem umożliwiającym nam podróż w przeszłość. Należy jednak pamiętać, iż są wehikułem zwodniczym, który nie tylko może, ale też często chce nas oszukać. Aby uniknąć popadnięcia w wielorakie pułapki przygotowywane przez źródła trzeba przede wszystkim być ich świadom, uczyć się je dostrzegać i umiejętnie interpretować. Inny rodzaj niebezpieczeństw zniekształcających efekty pracy badacza wiążą się z nim samym. Nie chodzi tu jedynie o błędy wynikłe z niewiedzy badacza, jego lenistwa i tym podobnych, ale przede wszystkim o nieświadome uprzedzenia, anachronizmy, prowadzenie badań z gotową tezą, i wiele innych, które często potrafią wykrzywić obraz przeszłości w stopniu większym niż fałszowane źródła. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Odniesienie do efektów sdnh: SD_WG01, SD_WG02,
SD_WG03, SD_UK04, SD_KK03
Sposoby weryfikacji: zaliczenie na ocenę
KP6_WG6 Studiujący zdają sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji i rozumieją ich przydatność w badaniach historycznych
KP6_WK2 Studiujący wiedzą o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym
KP6_UW3 Studiujący potrafią wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
KP6_UK1 Studiujący potrafią przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne
KP6_UO1 Studiujący uczestniczą w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni
KP6_UU1 Studiujący samodzielnie zdobywają i utrwalają wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego
KP6_KK1 Studiujący wykształcili krytyczną świadomość ad. zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumieją potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych
KP6_KO1 Studiujący doceniają rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym
KP6_KR2 Studiujący uznają i szanują różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym
Kryteria oceniania
Na podstawie własnej aktywności studenta podczas zajęć, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ile Jego wypowiedzi są jedynie odtwórcze na ile zaś zrozumiane. Ponadto każdy ze słuchaczy przygotuje samodzielnie i pisemnie, po wcześniejszym na zajęciach omówieniu kryteriów ocen prac naukowych, recenzję naukową wybranej przez siebie książki.
Literatura
Jędruszczak T., Historiografia polska dziejów II RP, ,,Kw. Hist.'' 94, 1987, nr 1, s. 195-224
Madajczyk Cz., Osiągnięcia historiografii polskiej w badaniach II wojny światowej i Polski Ludowej, tamże, s. 225-242
Kawalec K., Historia najnowsza po roku 1989 - problemy, wyzwania, bariery, w: Spojrzenie w przeszłość, t. 2: Wiek XIX, XX. Konferencja Muzeum Historii Polski, Jadwisin, 25-26 października 2007 r., Warszawa 2009, s. 157-166
Chojnowski A., Społeczeństwo i gospodarka, tamże, s. 167-173
Brzostek B., Kultura duchowa, tamże, s. 174-180 + dyskusja
Kornat M., Historia polityczna, tamże, s. 209-218
Jarosz D., Historiografia dziejów społecznych Polski w XX wieku po 1989 r.: perspektywy i możliwości badawcze, metodologia, tamże, s. 219-227 + dyskusja
Roszkowski W. , tamże, s. 265-271
Machcewicz P., tamże, s. 272-280
Żaryn J., tamże, s. 281-288 + dyskusja
STRONA INTERNETOWA XX POWSZECHNEGO ZJAZDU HISTORYKÓW POLSKICH W LUBLINIE
Zamorski K., Doświadczenia historiografii PRL-u z perspektywy przełomu 1989 roku
Wiślicz T., Nowe tendencje w historiografii polskiej po 1989 roku
Mędrzecki W., Wokół syntezy dziejów II RP. Społeczeństwo i gospodarka
Sioma M., Wokół syntezy dziejów II RP. Państwo. Polityka zagraniczna i wewnętrzna
Brzostek B., Polska Ludowa - trwanie i zmiana
Mazurek M., Polska Ludowa - typowa czy wyjątkowa
Bibliografia. Historia, teoria, praktyka, red. J. Franke, J. Woźniak-Kasperek, Warszawa 2016.
Bibliologia i informatologia, pod red. D. Kuźminy, Warszawa 2011.
Dembowska M., Bibliologia, bibliografia, bibliotekoznawstwo, informacja naukowa, Warszawa 1999.
Osiński Z., Narzędzia pracy historyka w świecie cyfrowym, [w:] Historia 2.0, red. A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak, Lublin 2014, s. 15-30.
Ihnatowicz I., Biernat A., Vademecum do badań nad historią XIX i XX wieku, Warszawa 2003.
Ihnatowicz I., Nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku, Warszawa 1990.
Ihnatowicz I., Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i początku XX wieku, "STUDIA ŹRÓDŁOZNAWCZE" , t. VII: 1962, s. 99-123.
Instrukcja wydawnicza dla źródeł historycznych od XVI w. do poł. XIX w., red. K. Lepszy, Wrocław 1953
Metodologiczne problemy narracji historycznej. Red. J. Pomorski, Lublin 1990.
Metodyka pracy archiwalnej, wyd. 2, pod red. S. Nawrockiego i in., Poznań 1995.
Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1995.
Radomski A., Historiografia „dwóch prędkości” czyli jak narzędzia cyfrowe zmieniły Klio, [w:] Historia 2.0, red. A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak, Lublin 2014, s. 55-60.
Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2002.
Tandecki J., Kopiński K., Edytorstwo źródeł historycznych, Warszawa 2014.
Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996.
Winek T., Nauki pomocnicze literaturoznawstwa, Warszawa 2007.
Wojtkowiak Z., Nauki pomocnicze historii najnowszej - źródłoznawstwo : źródła narracyjne. cz. 1: Pamiętnik, tekst literacki, Poznań 2001.
Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: