Seminarium doktoranckie 260-SDH3-1SEM6
Seminarium doktorskie przygotowuje studenta do samodzielnej pracy badawczej;
Podczas zajęć student zapoznaje się z aktualnym stanem badan i najnowszą historiografią dotyczącą problematyki jego badan oraz w obszarach zbliżonych do tej problematyki. Ocenia ten stan badan (historiografia polska i obca) oraz formułuje dalsze postulaty badawcze.
Student przypomina także i pogłębia umiejętności:
a/ stosowania różnych metod analizy konkretnych rodzajów źródeł
b/doboru i oceny przydatności tych źródeł i metod w badaniach (ze szczególnym wskazaniem metod kwantytatywnych).
Uczy się także interpretować wyniki analizy źródłowej oraz prezentować wyniki swych bieżących badań (w formie pisemnej oraz wystąpień podczas spotkań naukowych).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SD_WG02,SD_WG02, SD_UW01,SD_UW02, SD_UW03, SD_UK03, SD_UK04,
SD_KK01, SD_KK02, SD_KK03, SD_KO01
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone są metodą seminaryjną połączoną z indywidualnymi konsultacjami.
Podczas zajęć wykorzystywane są elementy dyskusji, pracy pod kierunkiem (krytyczna analiza źródeł historycznych oraz tekstów historiograficznych), elementy wykładu, projektu, burzy mózgów i inne.
Ocenianie odbywa się na bieżąco, na każdym seminarium na podstawie przygotowania do zajęć oraz na podstawie przygotowania konkretnych projektów (np. konspektów pracy doktorskie, artykułów naukowych, prezentacji multimedialnych itp.)
Kryterium oceny stanowi zrealizowanie założeń przygotowania pracy doktorskiej przewidzianych na dany rok oraz wykazanie się znajomością wskazanej literatury.
Zaliczenie na ocenę.
Literatura
1. Guzowski, P., Kuklo, C., (red.) (2019). Rodzina i jej gospodarstwo na ziemiach polskich w geografii europejskich struktur rodzinnych do połowy XX wieku. Białystok: Instytut Badań nad Dziedzictwem Kulturowym Europy.
2. Hajnal, J. (1965). European Marriage Patterns in Perspective. w: red. D.V. Glass, D.E.C. Eversley., Population in History. Essays in Historical Demography. London: Edward Arnold, s. 101–143.
3. Kalik J. (2017), Movable Inn. The Rural Jewish Population of Minsk Guberniya from 1793 to 1914. Warsaw–Berlin: De Gruyter.
4. Kopczyński, M. (1998). Studia nad rodziną chłopską w Koronie w XVII–XVIII wieku. Warszawa: Wydawnictwo Krupski i S–ka.
5. Kuklo, C. (2009). Demografia Rzeczypospolitej przedrozbiorowej. Warszawa: Wydawnictwo DiG.
6. Kuklo, C., (red.) (2012). Rodzina, gospodarstwo domowe i pokrewieństwo na ziemiach polskich w perspektywie historycznej – ciągłość czy zmiana?, Warszawa: Wydawnictwo DiG.
7. Leinarte, D. (2017). The Lithuanian Family in its European Context 1800–1914. Marriage, Divorce and Flexible Communities. Cham: Palgrave Macmillan.
8. Sarcevičienė, J. (2015). Cykle życia jednostki i rodziny na przykładzie chłopów litewskich w XVIII w., w: red. T. Bairašauskaitė, Grupy społeczne i ich wpływ na rozwój społeczeństwa w XVI–XIX wieku. Vilnius: Lietuvos Istorijos Institutas Leidykla, s. 49–65.
9. Šiaučiūnaitė-Verbickienė, J. (red.) (2015). The Census of Lithuanian Jewry in 1764–65 and Historical Family Demography. Structures, Categories and Cotext. Cracow–Budapest: Austeria Publishing House.
10. Szołtysek, M. (2016), Rethinking East-Central Europe: family systems and co-residence in the Polish- Lithuanian Commonwealth, Berlin, New York, Wien: Peter Lang Press.
A.F. Grabski, Dzieje historiografii, Poznań 2006
G. G. Iggers, Historiografia XX wieku, Warszawa 2010J.
Wijaczka, Historiografia polska epoki wczesnonowożytnej po 1989 roku. Próba oceny, ,,Historyka'', t. 47, 2017, 7-75
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: