Dydaktyka szkoły wyższej 260-SDH3-2DSW
1. Podstawy prawne dydaktyki w szkole wyższej. Dydaktyka szkoły wyższej jako nauka. Istota, zagadnienia i funkcje oraz jej miejsce wśród nauk pedagogicznych.
2. Współczesny student. Nowoczesny nauczyciel akademicki.
3. Metody i techniki pracy nauczyciela akademickiego - klasyfikacja, kryteria doboru.
4. Zastosowanie metod i środków dydaktycznych w poszczególnych formach zajęć studiów I i II stopnia
5. Technologia informacyjna w dydaktyce przedmiotów humanistycznych i jej wykorzystanie. Formy prezentacji wiedzy w humanistyce.
6. Projektowanie i ewaluacja zajęć na poziomie akademickim.
7. Formułowanie celów i efektów kształcenia.
8. Operacjonalizacja celów kształcenia.
9. Pomiar dydaktyczny na akademickim poziomie kształcenia. Zasady opracowywania testów, badania poziomu kompetencji studenta.
W cyklu 2022:
- Proces uczenia się i proces nauczania – prawidłowości przebiegu procesu. |
W cyklu 2023:
- Proces uczenia się i proces nauczania – prawidłowości przebiegu procesu. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P8S_WG:
- SD_WG04: student - posiada wiedzę odnośnie zbioru zasad i metod składających się na współczesną dydaktykę szkoły wyższej; rozumie czym są zasady nauczania; zna rodzaje środków dydaktycznych; rozumie, czym jest i na czym polega operacjonalizacja celów kształcenia; zna etapy projektowania i ewaluacji procesu dydaktycznego oraz narzędzia pomiaru dydaktycznego;
- SD_UW02: student – definiuje cel i przedmiot dydaktyki w szkole wyższej;
- SD_UW03: student – stosuje zasady nauczania; stosuje i modyfikuje wybrane metody nauczania adekwatnie do sytuacji dydaktycznej ; operacjonalizuje cele kształcenia; diagnozuje przebieg procesu dydaktycznego, opracowując ku temu stosowne narzędzia; omawia i ocenia pracę studentów bez naruszania istniejących relacji interpersonalnych;
- SD_UK02: student - prezentuje (także w formie popularyzatorskiej) wiedzę naukową /rezultaty swoich badań, z zastosowaniem różnorodnych narzędzi i technik przekazu;
- SD_03: student - inicjuje i prowadzi debatę związaną z obszarem tematycznym dydaktyki szkoły wyższej;
- SD_UU01: student - samodzielnie planuje proces samokształcenia i działania na rzecz własnego rozwoju; diagnozuje sytuacje dydaktyczne i doskonali swój warsztat pracy;
- SD_UU03: student - projektuje i planuje zajęcia, realizując je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi;
- SD_KK03: student - jest gotów do uznawania zdobytej wiedzy z zakresu dydaktyki szkoły wyższej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych pojawiających się w przebiegu procesu nauczania‐uczenia się.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Sposób pomiaru efektów kształcenia
- obecność na zajęciach i aktywny udział w zajęciach stacjonarnych i/ lub on-line
- Przygotowanie prac zaliczeniowych zgodnie z wytycznymi wskazanymi przez prowadzących.
Literatura
1. Kostera M., Rosiak A., Nauczyciel akademicki, GWP, Gdańsk 2008.
2. Siemak-Tylikowska A., Dębska E., Widota E., Pierścieniak K., Dydaktyka szkoły wyższej, skrypt
przygotowany w ramach „Programu doskonalenia nauczycieli akademickich UW” w projekcie
„Nowoczesny Uniwersytet – kompleksowy program wsparcia dla doktorantów i kadry dydaktycznej
UW”, Warszawa 2011.
3. Silberman M., Auerbach C., Metody aktywizujące w szkoleniach, Wolters Kluwer, Oficyna
Ekonomiczna, Kraków 2006.
4. Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i
szkoleniowców, Sopot, GWP, Sopot 2015.
5. Szewczuk K., Aktywność i aktywizacja studentów w procesie dydaktycznym szkoły wyższej, Kraków 2014.
6. Sławiński S., Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji, Warszawa 2014.
7. Szewczuk K., Metody dydaktyczne stosowane w szkole wyższej, Kraków 2013.
8. Rozmus A., Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego, Warszawa 2010.
9. Petty G., Nowoczesne nauczanie, Gdańsk 2013.
10. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2012.
11. Blein B., Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych, Warszawa 2010.
12. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B,. Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2010.
13. Kosera M., Rosiak A., Nauczyciel akademicki, Gdańsk 2008.
14. Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 2006.
W cyklu 2022:
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2012. |
W cyklu 2023:
Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2012. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: