Seminarium doktoranckie 260-SDJ3-1SEM1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I-IV rok studiów doktoranckich/semestr zimowy i letni
Wymagania wstępne: sprecyzowane zainteresowania językoznawcze
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 4 x 30 godz. zajęć seminaryjnych (łącznie 120 godz.)
Metody dydaktyczne: konsultacje, dyskusje, referaty
Punkty ECTS: 22 pkt
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w seminariach (120 godz.) – 4,8 pkt
konsultacje (60 godz.) – 2,4 pkt
przygotowanie do seminarium (30 godz.) – 1,2 pkt
opracowywanie własnego materiału językowego (60 godz.) – 2,4 pkt
gromadzenie bibliografii (60 godz.) – 2,4 pkt
pisanie poszczególnych rozdziałów rozprawy (220 godz.) – 8,8 pkt
ŁĄCZNIE 550 godz.
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi
bezpośredniego udziału nauczyciela (120 godz.; 4,8 ECTS) i zajęciami
o charakterze praktycznym (220 godz.; 8,8 ECTS)
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów/semestr: I-IV rok studiów doktoranckich/semestr zimowy i letni Wymagania wstępne: sprecyzowane zainteresowania językoznawcze Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 4 x 30 godz. zajęć seminaryjnych (łącznie 120 godz.) Metody dydaktyczne: konsultacje, dyskusje, referaty Punkty ECTS: 22 pkt Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w seminariach (120 godz.) – 4,8 pkt konsultacje (60 godz.) – 2,4 pkt przygotowanie do seminarium (30 godz.) – 1,2 pkt opracowywanie własnego materiału językowego (60 godz.) – 2,4 pkt gromadzenie bibliografii (60 godz.) – 2,4 pkt pisanie poszczególnych rozdziałów rozprawy (220 godz.) – 8,8 pkt ŁĄCZNIE 550 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (120 godz.; 4,8 ECTS) i zajęciami o charakterze praktycznym (220 godz.; 8,8 ECTS) |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo Rok studiów/semestr: I-IV rok studiów doktoranckich/semestr zimowy i letni Wymagania wstępne: sprecyzowane zainteresowania językoznawcze Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 4 x 30 godz. zajęć seminaryjnych (łącznie 120 godz.) Metody dydaktyczne: konsultacje, dyskusje, referaty Punkty ECTS: 22 pkt Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w seminariach (120 godz.) – 4,8 pkt konsultacje (60 godz.) – 2,4 pkt przygotowanie do seminarium (30 godz.) – 1,2 pkt opracowywanie własnego materiału językowego (60 godz.) – 2,4 pkt gromadzenie bibliografii (60 godz.) – 2,4 pkt pisanie poszczególnych rozdziałów rozprawy (220 godz.) – 8,8 pkt ŁĄCZNIE 550 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (120 godz.; 4,8 ECTS) i zajęciami o charakterze praktycznym (220 godz.; 8,8 ECTS) |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy doktorant ma:
szczegółową wiedzę na temat zaawansowanych metod analizy, interpretacji i wartościowania różnych rodzajów tekstów i innych wytworów kultury, określającą stan współczesnej metodologii badań językoznawczych (SD_WG04)
W zakresie umiejętności doktorant potrafi:
definiować cel i przedmiot badań językoznawczych, formułować odpowiadającą ich specyfice hipotezę (SD_UW02)
w miarę potrzeb modyfikować metody, techniki o narzędzia badawcze, twórczo je stosować, wnioskując na podstawie wyników własnych badań, konfrontowanych z aktualnym stanem wiedzy (SD_UW03)
prezentować rezultaty swoich badań także w sposób popularyzatorski(SD_UK02)
inicjować i prowadzić debatę, merytorycznie argumentując, wykorzystując własne poglądy oraz stanowiska i opinie innych, formułując wnioski i dokonując spójnych podsumowań (SD_UK03)
samodzielnie planować proces samokształcenia i działać na rzecz własnego rozwoju (SD_UU01)
wykorzystując posiadaną wiedzę, inspirować i organizować rozwój innych osób
(SD_UU02)
planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi
(SD_UU03)
W zakresie kompetencji społecznych doktorant jest gotów do:
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
(SD_KK03)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
ocena fragmentów pracy i projektów badawczych
Liczba godzin kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 4
Nieobecność należy zaliczyć w czasie dyżuru osoby prowadzącej przedmiot.
Termin dostarczenia zwolnienia lekarskiego: 10 dni
Komunikator: USOSMail (wiadomości)
Literatura
Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.
Lachur Czesław, Zarys językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004.
Łuczyński Edward, Maćkiewicz Jolanta, Językoznawstwo ogólne, Gdańsk 2002.
Milewski Tadeusz, Językoznawstwo, Warszawa 2004.
Östman, Jan-Ola; Verschueren Jef. 2018. Handbook of Pragmatics, Amsterdam: John Benjamins.
W cyklu 2022:
Dobrovol’skij D., Piirainen E., Figurative Language: Cross-cultural and Cross-linguistic Perspective, Amsterdam 2005. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polańskiego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1999. Fernando Ch., Idioms and Idiomacity, Oxford 1996. Fiedler S., English Phraseology, Tübingen 2007. Griniewicz Sergiusz, Dubieniec Elwira, Introduction to Linguistics, Białystok 2004. Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. Lachur Czesław, Zarys językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004. Linguo-cultural Competence and Motivation, eds D. Dobrovol’skij, A. Pamies Bertran, Baltmannsweiler 2011. Lyons John, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1976. Łuczyński Edward, Maćkiewicz Jolanta, Językoznawstwo ogólne, Gdańsk 2002. Milewski Tadeusz, Językoznawstwo, Warszawa 2004. Phraseology and Culture in English, ed. P. Skandera, Berlin-New York 2007. Phraseology. Theory, Analysis, and Applications, ed. A. P. Cowie, Oxford-New York 2001. Szerszunowicz J., English-Polish Contrastive Phraseology, in: Directions in English-Polish Contrastive Research, eds A. Rozumko, D. Szymaniuk, Białystok 2012, 139-162. The Oxford Companion to the English Language, red. T. McArthur, Oxofrd 1996. Wray A., Formulaic Language: Pushing the Boundaries, Oxford 2008. Yule, George, The Study of Language, Cambridge 2002. |
W cyklu 2023:
Dobrovol’skij D., Piirainen E., Figurative Language: Cross-cultural and Cross-linguistic Perspective, Amsterdam 2005. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polańskiego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1999. Fernando Ch., Idioms and Idiomacity, Oxford 1996. Fiedler S., English Phraseology, Tübingen 2007. Griniewicz Sergiusz, Dubieniec Elwira, Introduction to Linguistics, Białystok 2004. Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. Lachur Czesław, Zarys językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004. Linguo-cultural Competence and Motivation, eds D. Dobrovol’skij, A. Pamies Bertran, Baltmannsweiler 2011. Lyons John, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1976. Łuczyński Edward, Maćkiewicz Jolanta, Językoznawstwo ogólne, Gdańsk 2002. Milewski Tadeusz, Językoznawstwo, Warszawa 2004. Phraseology and Culture in English, ed. P. Skandera, Berlin-New York 2007. Phraseology. Theory, Analysis, and Applications, ed. A. P. Cowie, Oxford-New York 2001. Szerszunowicz J., English-Polish Contrastive Phraseology, in: Directions in English-Polish Contrastive Research, eds A. Rozumko, D. Szymaniuk, Białystok 2012, 139-162. The Oxford Companion to the English Language, red. T. McArthur, Oxofrd 1996. Wray A., Formulaic Language: Pushing the Boundaries, Oxford 2008. Yule, George, The Study of Language, Cambridge 2002. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: