Społeczeństwo kreatywne 270-NSS3-1SPOKRE
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, nauki socjologiczne.
Rok studiów/sem. - rok I/ sem. I.
Wymagania wstępne - brak.
Liczba godzin dydaktycznych - 15 godzin wykładu konwersatoryjnego.
Metody dydaktyczne - wykład konwersatoryjny, wspólna analiza literatury, konsultacje.
Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 15 godz., przygotowanie do egzaminu - 55 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 5 godz., egzamin -2 godz. Razem 77 godzin.
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 22 godziny; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 55 godzin.
W cyklu 2022:
Profil studiów - ogólnoakademicki. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student powinien znać:
- dynamikę klasycznych nauk społecznych oraz jej wpływ na współczesne teorie kreatywności, a w szczególności główne nurty i kierunki nauk w dyscyplinie nauk socjologicznych, zmieniające się systemy normatywne w społeczeństwie; mechanizmy rządzące sferą publiczną w odniesieniu do kreatywności - WG03
- mechanizmy upowszechniania wyników badań naukowych dotyczących kreatywności i ich znaczenie w pracy naukowca; dostrzega wyzwania publikowania wyników badań w tzw. otwartym dostępie - WG05
- złożoność systemów społecznych i problemy współczesnego świata, mające związek z kreatywnością i społeczeństwem kreatywnym - WK01.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem. Podstawą do oceny doktoranta będzie także aktywne (odnotowywane przez prowadzącego) uczestnictwo w zajęciach, przedstawienie krótkiego eseju na uzgodniony z wykładowcą temat, łączący problematykę kreatywności z tematyką projektowanej pracy doktorskiej.
Egzamin będzie pisemny. Ocena końcowa weźmie pod uwagę wyniki pracy w ciągu semestru i wynik egzaminu.
Literatura
- Archer Margaret S., 2013, Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Kraków: Nomos.
- Della Porta Donatella i Mario Diani, 2009, Ruchy społeczne. Wprowadzenie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Du Sautoy Marcus, 2020, Kod kreatywności. Sztuka i innowacje w epoce sztucznej inteligencji, Kraków: Copernicus Center.
- Etzioni Amitai, 2012, Aktywne społeczeństwo. Teoria procesów społecznych i politycznych, Kraków: Nomos.
- Florida Richard, 2010, Narodziny klasy kreatywnej, Warszawa: Narodowe Centrum Kultur.
- Gądecki Jacek, 2016, Miasto sprytne czy inteligentne? AUTOPORTRET 1: 10-18.
- Giddens Anthony, 2003, Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji, Poznań: Zysk i S-ka.
- Landry Charles, 2013, Kreatywne miasto. Zestaw narzędzi dla miejskich innowatorów, przeł. Olga Siara, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
- Mrozowicki Adam, Olga Nowaczyk i Irena Szlachcicowa, red. 2013, Sprawstwo. Teorie, metody, badania empiryczne, w naukach społecznych, Kraków: Nomos.
- Sadowski Andrzej, 2019, Społeczeństwo wielokulturowe z perspektywy pogranicza, Kraków: Nomos.
- Trompenaars Fons i Charles Hampden-Turner, 1998, Riding the Waves of Culture. Understanding Diversity in Business, London: Nicholas Brealey, r. 11: National Cultures and Corporate Culture.
- Wojnar Katarzyna, 2016, Polska klasa kreatywna, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
W cyklu 2022:
- Archer Margaret S., 2013, Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Kraków: Nomos. |
W cyklu 2023:
- Archer Margaret S., 2013, Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. Kraków: Nomos. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: