Współczesne nurty teoretyczne w socjologii 270-NSS3-1WNTSOC
Profil studiów -- ogólnoakademicki.
Forma studiów -- stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu -- obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki -- nauki społeczne / nauki socjologiczne
Rok studiów / semestr -- rok I, semestr II
Wymagania wstępne -- brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć -- 15 godzin wykładu konwersatoryjnego.
Metody dydaktyczne -- wykład, prezentacje, konsultacje.
Punkty ECTS -- nie przewiduje się punktacji.
Bilans nakładu pracy studenta -- udział w zajęciach 15 godzin; przygotowanie do zajęć i egzaminu 30 godzin; udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 godzin; esej 20 godzin; egzamin 4 godziny. Razem 74 godziny.
Wskaźniki ilościowe-- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciele -- 24 godziny oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin.
W cyklu 2022:
Profil studiów -- ogólnoakademicki. Wskaźniki ilościowe-- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciele -- 24 godziny oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Doktorant zna paradygmaty głównych nurtów nauk socjologicznych oraz podejść alternatywnych, zna zależności i sprzeczności między nimi; ma wiedzę umożliwiającą rewizję istniejących stanowisk teoretycznych w zakresie socjologii i dziedzin pokrewnych -- SDNS_WG01.
Weryfikacja -- aktywność słuchacza podczas zajęć i konsultacji, esej, egzamin.
- Doktorant zna i rozumie główne tendencje rozwojowe nauk społecznych i ich wpływ na współczesne teorie. Zna główne nurty i kierunki nauk w dyscyplinie nauki socjologiczne -- SDNS_WG03.
Weryfikacja -- aktywność słuchacza podczas zajęć i konsultacji; prezentacje; esej; egzamin.
- Doktorant umie dokonać krytycznej analizy różnych stanowisk teoretycznych i ich wykorzystania w ramach socjologii -- SDNS_KK01.
Weryfikacja -- aktywność słuchacza podczas zajęć i konsultacji, esej, egzamin.
- Doktorant rozumie znaczenie teorii w rozwiązywaniu problemów poznawczych -- SDNS_KK03.
Weryfikacja -- aktywność słuchacza podczas zajęć i konsultacji; prezentacje; esej; egzamin
Kryteria oceniania
Od słuchaczy wymagana jest obecność na zajęciach; merytoryczna aktywność; prezentacje związane z lekturami, łączące je z koncepcją teoretyczną własnego doktoratu. Czytanie lektur i ich referowanie nie jest grzecznością zrobioną prowadzącemu, tylko obowiązkiem słuchaczy.
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym, z zakresu omawianych na zajęciach teorii. Egzamin odbędzie się w ostatnim tygodniu zajęć.
Uczestnictwo wraz z aktywnością -- 20%, esej związany z tematyką pracy doktorskiej -- 40%, egzamin końcowy -- 40%.
51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu czy z
ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z
danego przedmiotu.
Literatura
Podstawowy podręcznik:
-- Szacki Jerzy. 2002. HISTORIA MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ. WYDANIE NOWE. Warszawa: WN PWN, rozdział 22: "Współczesna myśl socjologiczna" (s. 857-944).
Zalecane podręczniki:
-- Baert Patrick i Filipe Carreira da Silva. 2013. TEORIE SPOŁECZNE W XX WIEKU I DZISIAJ. Kraków: ZW NOMOS.
-- Elliott Anthony. 2011. WSPÓŁCZESNA TEORIA SPOŁECZNA. WPROWADZENIE. Warszawa: WN PWN.
-- Manterys Aleksander i Janusz Mucha, red. 2009. NOWE PERSPEKTYWY TEORII SOCJOLOGICZNEJ. WYBÓR TEKSTÓW. Kraków: ZW NOMOS.
-- Jasińska-Kania Aleksandra, Lech M. Nijakowski, Jerzy Szacki i Marek Ziółkowski (red.). 2006. WSPÓŁCZESNE TEORIE SOCJOLOGICZNE. Warszawa: WN Scholar.
Opracowanie pomocnicze:
-- Alexander Jeffrey C. 2006 (1991). “Zasadność teorii socjologicznej. Dlaczego końca nie widać”, w: Jasińska Kania i inni, red.. 2006), s. 56-62.
-- Alexander Jeffrey C. 2010 (1993). „Nowoczesność, antynowoczesność, ponowoczesność i neo-nowoczesność. Jak intelektualiści wyjaśniają ‘nasze czasy’”, w: Jeffrey C. Alexander, ZNACZENIA SPOŁECZNE. STUDIA Z SOCJOLOGII KULTUROWEJ, Kraków: ZW NOMOS, s. 145-192.
-- Bauman Zygmunt. 2006. PŁYNNA NOWOCZESNOŚĆ, Kraków: WL.
-- Bińczyk Ewa. 2018. Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Warszawa: WN PWN (wyślę PT Słuchaczom).
-- Burawoy Michael. 2009 (2004). „O socjologię publiczną. Przemówienie prezydenckie z roku 2004”, w: Manterys i Mucha (red.), NOWE PERSPEKTYWY TEORII SOCJOLOGICZNEJ ..., s. 529-562.
-- Burawoy Michael. 2010. „Facing an Unequal World: Challenges for a Global Sociology”, w: Burawoy i inni (red.) 2010, s. 1-27 (wyślę PT Słuchaczom).
Burawoy Michael. 2011. “The last positivist”. CONTEMPORARY SOCIOLOGY 40, 4: 396-404 (wyślę PT Słuchaczom).
-- Burawoy Michael, Mau-kuei Chang i Michelle Fei-yu Hsiej (red.). 2010. FACING AN UNEQUAL WORLD. CHALLENGES FOR A GLOBAL SOCIOLOGY (Volume I: Introduction, Latin America, and Africa; Volume II: Asia; Volume III: Europe, and Concluding Reflections). Taipei: Academica Sinica and ISA.
-- Connell Raewyn. 2018 (2007). TEORIA Z GLOBALNEGO POŁUDNIA. W STRONĘ OGÓLNOŚWIATOWEJ NAUKI O SPOŁECZEŃSTWIE. Kraków: ZW NOMOS.
-- Delanty Gerard. 2009. THE COSMOPOLITAN IMAGINATION. THE RENEWAL OF CRITICAL SOCIAL THEORY, Cambridge: CUP.
-- Domańska Ewa. 2008. „Badania postkolonialne”, w: Leela Gandhi, TEORIA POSTKOLONIALNA. WPROWADZENIE KRYTYCZNE. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie (1998), s. 157-165.
-- Faist Thomas. 2013. „The mobility turn: a new paradigm for the social sciences?”, ETHNIC AND RACIAL STUDIES 36, 11: 1637-1646 (wyślę PT Słuchaczom).
-- Giddens Anthony. 2010 (2009). KLIMATYCZNA KATASTROFA. Warszawa: Prószyński i S-ka.
-- Gille Zsuzsa i Sean O’Riain. 2002. „Global Ethnography”. ANNUAL REVIEW OF
SOCIOLOGY 28, s. 271-295 (wyślę PT Słuchaczom).
-- Jasińska-Kania Aleksandra, Lech M. Nijakowski, Jerzy Szacki i Marek Ziółkowski (red.). 2006. WSPÓŁCZESNE TEORIE SOCJOLOGICZNE. Warszawa: WN Scholar.
-- Marcus George E. 1995. „Ethnography in/of the World System. The Emergence of Multi-sited Ethnography”. ANNUAL REVIEW OF ANTHROPOLOGY 24, s. 95-117 (wyślę PT Słuchaczom).
-- Schewel Kerilyn. 2019. “Understanding Immobility: Moving Beyond the Mobility Bias in Migration Studies”, INTERNATIONAL MIGRATION REVIEW
-- Seidman Steven. 2006 (1991). “Koniec teorii socjologicznej: ponowoczesna nadzieja”, w: Jasińska-Kania i inni, red. 2006, s. 44-55.
-- Stadler Felix. 2012. MANUEL CASTELLS. TEORIA SPOŁECZEŃSTWA SIECI. Kraków: WUJ.
-- Sztompka Piotr. 2011. „Another sociological utopia”. CONTEMPORARY SOCIOLOGY 40, 4: 388-396 (wyślę PT Słuchaczom)
-- Urry John. 2009 (2000). SOCJOLOGIA MOBILNOŚCI, Warszawa: WN PWN.
-- Wimmer Andreas i Nina Glick Schiller. 2002. “Methodological nationalism and beyond: nation state building, migration and the social science, GLOBAL NETWORKS 2, 4: 301-334 (wyślę PT Słuchaczom).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: