Współczesne nurty teoretyczne w pedagogice 270-PES3-1WNTPE
Zadania przedmiotu
1. głównym zadaniem przedmiotu jest próba wskazania podstawowych problemów pedagogiki współczesnej, do których należy przede wszystkim odpowiedź na pytanie o nią samą i o jej tożsamość,
2. jakie pytania stawia pedagogika i jak je rozwiązuje z punktu widzenia domniemanej naukowości,
3. racjonalność emancypacyjna – poprzez poznanie dorobku współczesnej pedagogiki, otwarcie się na nowe, a przy tym zdobycie umiejętności wypowiadania we własnym imieniu,
4. inspiracja do własnych poszukiwań badawczych i pedagogicznych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SDNS_WG01
Paradygmaty głównych nurtów nauk społecznych {ekonomii i finansów, pedagogiki, nauk prawnych nauk socjologicznych) oraz podejść alternatywnych, zna zależności oraz sprzeczności między nimi.
SDNS_WG03
Rozwój nauk społecznych oraz jego wpływ na współczesne teorie. Zna główne nurty i kierunki nauk w dyscyplinach: ekonomia i finanse, pedagogika, prawo, socjologia.
Kryteria oceniania
Metoda analizy przypadków,
ćwiczenia audytoryjne: analiza tekstów z dyskusją, dyskusja, ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań
kryteria zaliczenia:
- obecność na zajęciach,
- udział w dyskusji
- wykonanie zleconego zadania
Literatura
Literatura:
- L. G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.
- Filozofia wychowania w praktyce pedagogicznej, red. A. Szudra-Barszcz, S. Sztobryn, Lublin 2012.
- A. Heywood, Ideologie polityczne. Wprowadzenie, tłum. M. Habura, N. Orłowska, D. Stasiak, Warszawa, 2007
- Idee pedagogiki filozoficznej, red. S. Sztobryn, B. Śliwerski, Łódź 2003.
- H.-H. Kruger, Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005.
- B. Matyjas, Z. Ratajek, E. Trafiałek, Orientacje i kierunki w pedagogice współczesnej. Zarys problematyki, Kielce 1997.
- Nauki pedagogiczne w Polsce. Tradycje – współczesność – przyszłość, red. S. Michalski, R. Ossowski, Bydgoszcz 1994.
- M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa, 2008,
- A. Ryk, W poszukiwaniu pedagogicznego arché. Zarys systemów pedagogicznych, Kraków, 2012.
- Ł. Stefaniak, Utopizm: źródła myślowe i konsekwencje cywilizacyjne, Lublin 2011.
- T. Szkudlarek, B. Śliwerski, Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków, 2009.
- B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2005.
- S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998.
- J. Zubelewicz, Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: