Dylematy tożsamości współczesnego człowieka 270-PES3-2DTWC
Treści:
Wyjaśnienie takich pojęć jak: tożsamość indywidualna, społeczna, kulturowa, wielokulturowość, międzykulturowość
Zapoznanie z teoriami i koncepcjami kształtowania się tożsamości
Przedstawienie zjawisk współczesnego świata w kontekście różnic kulturowych, stereotypów, uprzedzeń oraz poznanie strategii radzenia sobie z nimi
Prezentacja dylematów tożsamości na podstawie biografii i autobiografii
Analiza dylematów tożsamościowych w kontekście pokoleniowym i różnic kulturowych
Wiedza:
Poznanie teorii i koncepcji kształtowania się tożsamości
Poznanie i zrozumienie pojęć związanych z kategorią tożsamości
Wiedza na temat zjawisk współczesnego świata rzutująca na proces kształtującej się tożsamości
Wiedza dotycząca własnych uwarunkowań kulturowych oraz ich znaczenia na postrzeganie świata, postawy
Wiedza na temat możliwości kreowania tożsamości, możliwości godzenia zakresów i wymiarów tożsamości
Umiejętności
- umiejętność opisywania i wyjaśniania procesów tożsamościowych
- umiejętność budowania pozytywnych relacji z Innymi
- umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zróżnicowania kulturowego
- umiejętność analizowania wartości, zasad i zachowań Innego
- doskonalenie umiejętności porozumienia , radzenia sobie z trudnościami w kontekstach międzykulturowych
- zdolność krytycznej refleksji dotyczącej stereotypów i uprzedzeń
- umiejętność efektywnej pracy pedagogicznej w instytucjach edukacyjnych , w społeczeństwie wielokulturowym
Postawy
Świadomość istnienia różnic kulturowych i odmiennych tożsamości
Uwrażliwienie na odmiennie kształtujące się tożsamości
Postrzeganie odmiennych tożsamości, podwojonych, hybrydowych jako potencjału
Otwarta postawa wobec tradycji innych kultur i odmiennego procesu kształtowania się tożsamości
Akceptacja, tolerancja wobec odmienności tożsamościowych
Jednym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego.
W cyklu 2022:
Treści: Wiedza: Umiejętności Postawy Jednym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego. Jednym z dodatkowych celów zajęć będzie również zapoznanie studentów z zasadami uniwersalnego projektowania i diagnozowania dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej dla wszystkich grup użytkowników (z uwzględnieniem psychofizjologicznych możliwości i ograniczeń użytkowników). Celem jednych z zajęć stanie się wyróżnienie zasad projektowania uniwersalnego oraz zapoznanie z przykładami dobrych praktyki zastosowań rozwiązań opartych na zasadach projektowania uniwersalnego. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
SDNS_WG01; SDNS-WG03; SDNS-K002
Kryteria oceniania
Konwersatorium;
Przygotowanie eseju w kontekście problemów tożsamościowych współczesnego człowieka i wyzwań edukacyjnych w tym zakresie
Literatura
Anna Szyfer, Zapisane w pamięci. Z badań etnografa, Poznanń 2006, Wyd. Polskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk
Dariusz Rott (red.) Ludzie w drodze. Migracje, granice, tożsamość, Łomoża-Siedlce 2022, Wyd. „Stopka” i Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im F. Karpińskiego
Jakub Knap, Magdalena Roszczynialska, Katarzyna Wydolny-Tatar (red.) Tropy biograficzne. Bieg życia w narracjach literackich i kulturowych, Kraków 2017, Wyd. Naukowe UP
Irena Szlachcicowi (red.) Biografia a tożsamość, Wyd Szyfer Wrocławskiego, Wrocław 2003
Mirosława Nowak-Dziemianowicz, Adam Konopnicki (red.) Pamięć – Historia – Tożsamość. Edukacja i polityka historyczna w procesie konstruowania narracji naszej wspólnoty, „Impuls” Kraków 2019.
Jerzy Nikitorowicz, Etnopedagogika w kontekście wielokultuowosci i ustawicznie kształtującej się tożsamości, „Impuls”, Kraków 2017
Jerzy Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020
Marcin Starnawski, Socjalizacja i tożsamość żydowska w Polsce powojennej. Narracje emigrantów z pokolenia marca ’68, Wyd Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2016
Zygmunt Bauman, Sztuka życia, Wyd Literackie, Karkó1) 2009
Bronisław Gołębiowski (red.), Siedem granic, osiem kultur i Europa, „Stopka”. Łomża 2001
Anna Szyfer, Ludzie pogranicza. Kulturowe uwarunkowania osobowości, Wyd Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, Poznanń 2005
Margaret Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 2000
Justyna Pilarska, Wielowymiarowa tożsamość współczesnych Bośniaków, Wrocław 2014, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe
Zbyszko Melosik, Mirosław J. Szymański (red.) Tożsamość w warunkach zmiany społecznej, Wyd. Akademii Pedagogik Specjalnje , W-wa 2016
Czasopisma:
„Edukacja międzykulturowa” wyd. „Adam Marszałek, wybrane numery z ostatnich lat
„Pedagogika społeczna”
„Kultura i Edukacja”
Z zakresu projektowania uniwersalnego:
• Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696)
• Norma ISO 21542:2011 Building construction – Accessibility and usability of the built environment
• „Standardy dostępności dla polityki spójności 2014 – 2020”. Załącznik nr 2 Standardy dostępności dla polityki spójności 2014-2020
dotyczące takich obszarów jak: cyfryzacja, transport, architektura, edukacja, szkolenia, informacja i promocja wydany przez Ministerstwo
Inwestycji i Rozwoju. Warszawa, 11.04.2018. Dostęp online:
http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/55001/Zalacznik_nr_2_do_Wytycznych_w_zakresie_rownosci_zatwiedzone_050418.pdf
• „Włącznik projektowanie bez barier”. Kamil Kowalski, Fundacja Integracja. Warszawa, wydanie 11.2017. Dostęp online:
http://www.integracja.org/wp-content/uploads/2017/12/W%C5%82%C4%85cznik-projketowanie-bez-barier.pdf
Efekty kształcenia/Efekty uczenia się: Należy wskazać kierunkowe efekty kształcenia/efekty uczenia się zakładane do realizacji w
ramach danego przedmiotu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: