Podstawy wiedzy o kulturze informacyjnej 270-PES3-3PWoKI
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: specjalistyczny
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/semestr: III, VI
Wymagania wstępne: wiedza z zakresu treści humanistycznych i społecznych wymaganych od absolwenta kształcenia II stopnia
Liczba godzin ćwiczeń: 15
Metody kształcenia: pokaz multimedialny, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, metoda zadań praktycznych
Formy organizacji zajęć: zbiorowe
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- istotę zjawisk i procesów społecznych związanych z tworzeniem, odbieraniem i przetwarzaniem informacji (SDNS_WG02)
W zakresie umiejętności absolwent potrafi
- dokonywać analizy wybranych problemów informacyjnych i przedstawiać potencjalne sposoby ich rozwiązywania (SDNS_UW03)
W zakresie kompetencji społecznych absolwent potrafi:
- prowadzić dyskusję na tematy związane z użytkowaniem informacji i kulturą informacyjną w kontekście współczesnego przeładowania informacyjnego (SDNS_UK03).
Kryteria oceniania
dyskusja, pogadanka, metoda ćwiczebna, pokaz multimedialny, praca z tekstem, metoda praktyczna
Literatura
Batorowska H., Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2009.
Batorowska H., Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej. Rozważania o dojrzałości informacyjnej, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2013.
Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się, Warszawa 2015.
Carr N. Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Wyd. Helion, Gliwice 2013.
Jasiewicz J., Kompetencje informacyjne młodzieży, Wyd. SBP, Warszawa 2012.
Perzycka E., Struktura i dynamika kompetencji informacyjnych nauczyciela w społeczeństwie sieciowym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.
Szpunar M. Nowe-stare medium Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2012.
Szpunar M., Imperializm kulturowy internetu, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2017.
Świgoń M., Zarządzanie wiedzą i informacją, Wyd. UWM w Olsztynie, Olsztyn 2012.
Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
Twenge J. M., iGen, Smak Słowa, Sopot 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: