Seminarium doktorskie 270-PES3-3SEMPE
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - seminarium doktorskie
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne/pedagogika
Rok studiów/semestr – rok: II/sem. 3-4
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 godz. seminarium (15 godz. w semestrze)
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach 30 godz., przygotowanie do zajęć 500 godz. (250 godz. w semestrze), Razem 530 godz. rocznie.
Wskaźniki ilościowe:
- nakład pracy doktoranta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godzin w semestrze;
- nakład pracy doktoranta niewymagający bezpośredniego udziału nauczyciela - 250 godzin w semestrze.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
SDNS_UW02-umie prowadzić rzetelne badania stanowiące wkład w rozwój dziedziny nauk społecznych, w tym: uzasadniać podjęcie tematu badawczego, wskazać przedmiot badań, problem oraz cele; adekwatnie do problemu i przedmiotu badań określić zestaw technik i narzędzi do wykorzystania w pracy naukowej; dokonać interpretacji osiągniętych wyników oraz określić ich znaczenie;
SDNS_UW03-Dokonać analizy wybranych koncepcji naukowych w dziedzinie nauk społecznych oraz poddać je krytyce w odniesieniu do rzeczywistości społeczno-kulturowej, gospodarczej i prawnej;
SDNS_UW04-Przygotować tekst spełniający merytoryczne i formalne wymogi publikacji naukowej i zgłosić go do druku w recenzowanym czasopiśmie naukowym wymienionym w wykazie czasopism naukowych ogłaszanym przez MNiSW, lub w monografii naukowej;
SDNS_UK02-Przygotować i zaprezentować publicznie wyniki swoich badań naukowych, w tym w formie utrwalonej (publikacje naukowe);
SDNS_UK03-Poprowadzić dyskusję na istotne tematy związane z rozwojem człowieka oraz funkcjonowaniem gospodarki i społeczeństwa;
SDNS_UK04-Dobierać argumenty, dane statystyczne, idee/koncepcje ze światowego dorobku nauko społecznych, aby prezentować wybrane obszary badawcze; uczestniczyć w dyskusji nad wybranymi problemami współczesnego świata zarówno ze specjalistami, jak i innymi rozmówcami;
SDNS_UO01-Przygotować plan oraz harmonogram pracy badawczej i dydaktycznej oraz go zrealizować, również w większym zespole. Potrafi współpracować w zespole w oparciu o zasady wzajemnego zaufania i zaangażowania;
SDNS_UU0-Zorganizować własne badania naukowe, wykorzystać umiejętności miękkie w podnoszeniu efektywności procesu uczenia się, inspirować rozwój innych osób.
Jest gotów do:
SDNS_KK01-Podjęcia krytyki aktualnego stanu wiedzy przy wykorzystaniu porównań elementów różnych teorii naukowych w dziedzinie nauk społecznych;
SDNS_KK02-Przyjęcia postawy krytycznej wobec własnej pracy badawczej; jest w stanie poszukiwać sposobów doskonalenia warsztatu badawczego;
SDNS_KO01-Wypełniania roli badacza i nauczyciela: prowadzenia działalności naukowej i dydaktycznej zgodnie z zasadami; ma poczucie odpowiedzialności za własne działania oraz rozumie konsekwencje upowszechniania wyników badań;
SDNS_KO02-Działania na rzecz interesu publicznego; ma świadomość społecznej roli uczonego i nauczyciela akademickiego;
SDNS_KO03Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy; jest gotów do wykazania się przedsiębiorczością w działalności badawczej;
SDNS_KR01-Podjęcia badań w sposób obiektywny, zgodnie z zasadami dobrych praktyk, bez ulegania naciskom grup interesu.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie weryfikacji postępów w przygotowywaniu rozprawy doktorskiej.
Literatura
Literatura podstawowa:
Kunowski S. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1997.
Pedagogika T. 1. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.).
Warszawa 2019.
Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. S. Palka (red.),
Kraków 2004.
Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna: znaczenia,
klasyfikacje, badania. Kraków 2009.
Literatura uzupełniająca:
Siuda P., Wasylczyk P., Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: