Sprawczość i wspólnotowość w postrzeganiu społecznym 270-PES3-3SiW
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: konwersatorium specjalistyczne
Dziedzina i dyscyplina nauki : nauki społeczne
Rok studiów/semestr: rok III-V/sem. II
Wymagania wstępne: brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. konwersatorium specjalistyczne
Metody dydaktyczne: Dyskusja, praca indywidualna i zespołowa, krytyczna analiza wyników badań empirycznych,
Punkty ECTS: dla przedmiotu nie przewiduje się tej punktacji
Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 15 godz. ; przygotowanie do zajęć 10 godz., praca zaliczeniowa 15 godz. Razem: godzin. 40
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 godzin oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 25 godz.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
WIEDZA:
- posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu nauk społecznych poznania społecznego – _WG02;
UMIEJĘTNOŚCI,:
- wykorzystując wiedzę z wiedzę z zakresu nauk społecznych dotyczącą przyjmowanych perspektyw w spostrzeganiu społecznym potrafi identyfikować problemy badawcze dotyczące funkcjonowania jednostki – UW01;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności – KK02
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, zaliczenie ustne w oparciu o treści omawiane na zajęciach oraz literaturę.
Literatura
Cioffi MC, Cocchini G, Banissy MJ, Moore JW. (2017). Ageing and agency: age-related changes in susceptibility to illusory experiences of control. Royal Society. Open Science, 4: 161065161065 http://doi.org/10.1098/rsos.161065
Drążkowski. D. (2019). Psychologiczne mechanizmy torowania trzech konstruktów Ja. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal, 1, 61-68
Piotrowski1, J., Żemojtel-Piotrowska, M. (2008). Wnioskowanie o bliskości względem „ja” na podstawie myślenia o innym człowieku w kategoriach sprawnościowych i moralnych. Psychologia Społeczna, 3, 258-270.
Spaccasassi C, Cenka K, Petkovic S and Avenanti A (2023) Sense of agency predicts severity of moral judgments. Frontiers in Psychology, 13:1070742. doi: 10.3389/fpsyg.2022.1070742
Wilmowska, I. (2009). Moralność i sprawność jako wymiary postrzegania społecznego. Psychologia Społeczna, 4, 199-213.
Wojciszke, B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego. Gdańsk: GWP.
Wojciszke, B., Baryła, W. (2006). Perspektywa sprawcy i biorcy w spostrzeganiu siebie i innych. Psychologia Społeczna, 1, 9-32.
Wojciszke, B., Cieślak, M. (2014). Orientacja sprawcza i wspólnotowa a wybrane aspekty funkcjonowania zdrowotnego i społecznego. Psychologia Społeczna, 9, 285-297. doi: 10.7366/1896180020143002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: