Edukacja na świecie 270-PES3-4EnS
Profil studiów - ogólnoakademicki;
Forma studiów - stacjonarne;
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy;
Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne, międzynarodowa komparatystyka oświatowa;
Rok studiów - 4 rok 3 stopnia (studia doktoranckie);
Wymagania wstępne - Studentka/Student powinien: posiadać wiedzę z filozofii, socjologii, ekonomii, polityki społecznej i metodologii badań społecznych; umiejętność analizy danych empirycznych i analizy materiałów źródłowych; kompetencje w zakresie samodzielnego odkrywania praw i zasad rządzących światem społecznym; kompetencje językowe i komunikacyjne w zakresie formułowania sądów, stawiania tez i argumentowania.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 15 godzin konwersatoriów;
Metody dydaktyczne - dyskusja, krytyczna analiza źródeł, zadania projektowe, praca pisemna, konsultacje indywidualne;
Punkty ECTS - nie podano
Bilans nakładu pracy studenta: udział w konwersatoriach – 15 godzin, przygotowanie do zajęć ... godzin, udział w konsultacjach ... godzin, realizacja zadań projektowych ... godzin, przygotowanie do zaliczenia ...;
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: ... godzin i ... punkty ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: ... godzin i ... punkty ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Studentka/Student ma elementarną wiedzę o znaczeniu edukacji we współczesnych społeczeństwach oraz o jej specyfice w świecie zróżnicowanym kulturowo.
2. Zna różne modele kształcenia na świecie, w zakresie edukacji obowiązkowej, średniej i wyższej, a także rozumie ich uwarunkowania.
3. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu komparatystyki oświatowej do analizowania oraz interpretowania faktów oświatowo-wychowawczych na świecie w kontekście sytuacji politycznej, ekonomicznej, społecznej i kulturowej różnych krajów.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach: udziału w dyskusji opartej na znajomości literatury przedmiotu, przygotowaniu wymaganych prac pisemnych.
Literatura
Cudowska A. (red.): Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana. Białystok 2011
Cudowska A.: Tendencje rozwojowe edukacji w społeczeństwie zaawansowanej nowoczesności. W: Edukacja jutra. Aksjologia, innowacje i strategie rozwoju. Pod red. K. Denka, A. Kamińskiej, W. Kojsa, P. Oleśniewicza, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”. Sosnowiec 2011 (s. 143-161)
Elitarne szkolnictwo średnie w krajach Europy Zachodniej: studia z pedagogiki porównawczej, Agnieszka Gromkowska-Melosik (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań 2015
Gmerek Tomasz, Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.
Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju, "Impuls", Kraków 2014
Nowakowska-Siuta R., Dmitruk-Sierocińska K. (red.), Polityka oświatowa w perspektywie porównawczej, "Impuls", Kraków 2018
Pachociński R., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2007
Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010
Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, "Impuls", Kraków 2012
Edukacyjne strony internetowe oraz aktualne materiały czasopiśmiennicze.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: