Przedmiot spoza dyscypliny - Tajemnice życia roślin użytkowych 280-OS3-4TŻRU
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Konwersatorium 15 godzin
Metody dydaktyczne: konwersatorium aktywizujące studentów (w sali wykładowej) z wykorzystaniem środków audiowizualnych, elementy wykładu, dyskusja, konsultacje
Treści konwersatorium:
1.Historia badań nad funkcjonowaniem roślin użytkowych, pierwsze doświadczenia eksperymentalne. Rośliny spożywane w czasach historycznych. Definicja fizjologii roślin, struktura i cele jako dyscypliny i przedmiotu, uniwersyteckie tradycje nauczania. Komórki i tkanki roślinne.
2. Proces fotosyntezy – definicja, etapy - ich przebieg i lokalizacja komórkowa, budowa chloroplastów. Znaczenie fotosyntezy w ekosystemie, w życiu roślin i człowieka. Możliwości i sposoby modyfikacji fotosyntezy w celu zwiększenia produktywności i plonów roślin uprawnych.
3. Żywienie mineralne roślin. Funkcje makro- i mikroelementów. Pobieranie i transport składników mineralnych - na przykładzie fosforu i azotu. Możliwości poprawienia dostępności i pobierania składników mineralnych z gleby.
4. Możliwości upraw roślin poza warunkami panującymi na Ziemi (np. na Marsie).
Zastosowania roślin w przemyśle kosmetycznym i naturalnych kosmetykach oraz do celów aromatoterapii (olejki eteryczne pozyskiwane z roślin).
5. Rośliny lecznicze - wybrane przykłady. Rośliny rytualne i halucynogenne.
Rośliny uprawne a zapewnienie bezpieczeństwa żywieniowego.
W cyklu 2023:
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Konwersatorium 15 godzin Treści konwersatorium: 2. Proces fotosyntezy – definicja, etapy - ich przebieg i lokalizacja komórkowa, budowa chloroplastów. Znaczenie fotosyntezy w ekosystemie, w życiu roślin i człowieka. Możliwości i sposoby modyfikacji fotosyntezy w celu zwiększenia produktywności i plonów roślin uprawnych. 3. Żywienie mineralne roślin. Funkcje makro- i mikroelementów. Pobieranie i transport składników mineralnych - na przykładzie fosforu i azotu. Możliwości poprawienia dostępności i pobierania składników mineralnych z gleby. 4. Możliwości upraw roślin poza warunkami panującymi na Ziemi (np. na Marsie). |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
SD_WK01, absolwent zna i rozumie najważniejsze dylematy współczesnej cywilizacji korzystając z zagadnień związanych z biochemią, fizjologią i rolnictwem, a także ich wspólnych powiązań
SD_KK03, absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych poprzez poznanie związków biologii eksperymentalnej roślin z naukami rolniczymi i ogrodniczymi
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę
Ocena prezentacji i streszczenia
Literatura
Literatura podstawowa:
- J. Kopcewicz, S. Lewak (red.). Fizjologia roślin. PWN, Warszawa (2012 lub inne wydania)
- J. Kopcewicz, Szmidt-Jaworska (red.). Fizjologia roślin. PWN, Warszawa (2020)
- R.J. Górecki, S. Grzesiuk (red.). Fizjologia plonowania roślin. Wydawnictwo UWM, Olsztyn (2002)
Literatura uzupełniajaca:
Artykuły poruszające zagadnienia z zakresu fizjologii i wykorzystania roślin uprawnych, zawarte w czasopismach, m.in:
Postępy Biologii Komórki (https://pbkom.eu/pl/),
Kosmos (https://kosmos.ptpk.org),
Postępy Biochemii (https://postepybiochemii.ptbioch.edu.pl),
Plant Physiology (https://academic.oup.com/plphys)
Webinaria z portalu internetowego Polskiego Towarzystwa Botanicznego
https://pbsociety.org.pl/default/webinaria/
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: - J. Kopcewicz, S. Lewak (red.). Fizjologia roślin. PWN, Warszawa (2012 lub inne wydania) Literatura uzupełniająca: Postępy Biologii Komórki (https://pbkom.eu/pl/), Kosmos (https://kosmos.ptpk.org), Postępy Biochemii (https://postepybiochemii.ptbioch.edu.pl), Plant Physiology (https://academic.oup.com/plphys) Webinaria z portalu internetowego Polskiego Towarzystwa Botanicznego |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: