Dydaktyka szkoły wyższej 280-SD3-1DSZW
1. Podstawowe pojęcia (dydaktyka, nauczanie, uczenie się, kształcenie).
2. Metody nauczania stosowane na wyższej uczelni
- dobór metody nauczania przez nauczyciela: wykład, pogadanka, metoda pracy z tekstem, metoda sytuacyjna, metoda „burzy mózgów”, metoda trybunału, metoda gier dydaktycznych, metoda pokazu, metoda ćwiczeń,
- metoda projektów na uczelni wyżej i sposoby jej stosowania: podział ze względu na: strukturę, na zakres materiału kształcenia, na podział pracy, formę pracy studentów, na cele, na zasięg, na sposób prezentacji.
- tok podający a tok poszukujący.
3. Środki dydaktyczne i nowoczesne technologie w kształceniu akademickim.
4. Uczestnicy procesu kształcenia (charakterystyka współczesnego studenta, nauczyciel w różnych rolach)
5. Tworzenie środowiska aktywnego uczenia się, motywacja studentów do uczenia się (metody wspierające zdobywanie i przetwarzania informacji)
6. Efekty kształcenia – przygotowanie sylabusa.
W cyklu 2023:
1. Podstawowe pojęcia (dydaktyka, nauczanie, uczenie się, kształcenie). 2. Metody nauczania stosowane na wyższej uczelni - dobór metody nauczania przez nauczyciela: wykład, pogadanka, metoda pracy z tekstem, metoda sytuacyjna, metoda „burzy mózgów”, metoda trybunału, metoda gier dydaktycznych, metoda pokazu, metoda ćwiczeń, - metoda projektów na uczelni wyżej i sposoby jej stosowania: podział ze względu na: strukturę, na zakres materiału kształcenia, na podział pracy, formę pracy studentów, na cele, na zasięg, na sposób prezentacji. - tok podający a tok poszukujący. 3. Środki dydaktyczne i nowoczesne technologie w kształceniu akademickim. 4. Uczestnicy procesu kształcenia (charakterystyka współczesnego studenta, nauczyciel w różnych rolach) 5. Tworzenie środowiska aktywnego uczenia się, motywacja studentów do uczenia się (metody wspierające zdobywanie i przetwarzania informacji) 6. Efekty kształcenia – przygotowanie sylabusa. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent potrafi:
P8S_UU - Samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób. Planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi:
SD_UU01 samodzielnie planować proces samokształcenia
SD_UU02 - samodzielnie planować proces samokształcenia wykorzystując zdobytą wiedzę inspirować i organizować rozwój innych osób
SD_UU03 zaplanować zajęcia i konstruować sylabusy przedmiotów na poziomie szkoły wyższej w zakresie swojej specjalizacji w naukach biologicznych/chemicznych/fizycznych
Kryteria oceniania
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Obecność i aktywny udział w zajęciach.
Przygotowanie sylabusa zajęć lub instrukcji do ćwiczeń, które doktorant ma prowadzić lub, które wybrałby z oferty dydaktycznej swojej jednostki.
Literatura
1. Poradnik dydaktyka Szkoły Wyższej; Anna Całek, Katarzyna Kasperek, Grzegorz. Polok, E. Wysokowicz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2007.
2. Współczesne wyzwania dydaktyki szkoły wyższej, pod red. Agnieszki Domagały-Kręcioch, Olgi Wyżgi: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2009.
3. Dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane problemy, red. Ulrich Schrade, Prosopon. Europejskie Studia Społeczno-Humanistyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010
4. Dydaktyka akademicka, wybrane obszary badawcze, Anna Karpińska , red. Walentyna Wróblewska, ŻAK Wydawnictwo Akademickie, Warszawa 2014
5. Jakość kształcenia w szkołach wyższych, pod red. Tadeusza Szulca, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2007
6. W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Redakcja naukowa: Anna Karpińska, Karol Kowalczuk, Walentyna Wróblewska, Wydawca: Adam Marszałek, Toruń 2016
7. Dydaktyka chemii, red. Andrzej Burewicz, Hanna Gulińska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2002.
8. Dydaktyka chemii, Anna Galska-Krajewska, PWN, Warszawa 1990
9. Dydaktyka fizyki, red. Bazyli Bonczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1988
10. Dydaktyka biologii wobec wyzwań współczesności, red. Ryta M. Suska-Wróbel, Iwona Majcher, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2007
W cyklu 2023:
1. Poradnik dydaktyka Szkoły Wyższej; Anna Całek, Katarzyna Kasperek, Grzegorz. Polok, E. Wysokowicz, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2007. 2. Współczesne wyzwania dydaktyki szkoły wyższej, pod red. Agnieszki Domagały-Kręcioch, Olgi Wyżgi: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2009. 3. Dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane problemy, red. Ulrich Schrade, Prosopon. Europejskie Studia Społeczno-Humanistyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010 4. Dydaktyka akademicka, wybrane obszary badawcze, Anna Karpińska , red. Walentyna Wróblewska, ŻAK Wydawnictwo Akademickie, Warszawa 2014 5. Jakość kształcenia w szkołach wyższych, pod red. Tadeusza Szulca, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2007 6. W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Redakcja naukowa: Anna Karpińska, Karol Kowalczuk, Walentyna Wróblewska, Wydawca: Adam Marszałek, Toruń 2016 7. Dydaktyka chemii, red. Andrzej Burewicz, Hanna Gulińska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2002. 8. Dydaktyka chemii, Anna Galska-Krajewska, PWN, Warszawa 1990 9. Dydaktyka fizyki, red. Bazyli Bonczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1988 10. Dydaktyka biologii wobec wyzwań współczesności, red. Ryta M. Suska-Wróbel, Iwona Majcher, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2007 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: