Chemia analityczna I 310-CS1-1CHA1
Wykład (15h) ma za zadanie zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi klasycznej jakościowej analizy nieorganicznej. Wyjaśnione zostaną zasady podziału kationów i anionów na grupy analityczne. Omówiony zostanie systematyczny tok analizy mieszaniny kationów oraz sposób postępowania w przypadku analizy jakościowej mieszaniny anionów oraz soli. Przedstawione zostaną reakcje charakterystyczne wybranych kationów i anionów. Ponadto omówione zostanie zastosowanie reakcji strącania, kompleksowania i redoks w klasycznej analizie jakościowej.
Zaplanowane w ramach przedmiotu ćwiczenia laboratoryjne (60 h) oparte są na metodach klasycznej analizy chemicznej i mają za zadanie przybliżyć skład jakościowy badanej próbki (np. roztworu kationów, roztworu anionów, roztworu soli oraz soli w postaci stałej).
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
- Ogólny nakład pracy studenta: 100 godz.;
w tym: udział w laboratoriach: 60 godz.;
udział w wykładach: 15 godz.;
przygotowanie się do zajęć, zaliczeń i egzaminu: 15,6 godz.;
udział w konsultacjach, zaliczeniach i egzaminie: 9,4 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami (Liczba godzin / Punkty ECTS)
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (84,4 / 3,4)
- o charakterze praktycznym (85 / 3,4)
W cyklu 2022:
Wykład (15h) ma za zadanie zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi klasycznej jakościowej analizy nieorganicznej. Wyjaśnione zostaną zasady podziału kationów i anionów na grupy analityczne. Omówiony zostanie systematyczny tok analizy mieszaniny kationów oraz sposób postępowania w przypadku analizy jakościowej mieszaniny anionów oraz soli. Przesstawione zostaną reakcje charakterystyczne wybranych kationów i anionów. Ponadto omówione zostanie zastosowanie reakcji strącania, kompleksowania i redoks w klasycznej analizie jakościowej. |
W cyklu 2023:
Wykład (15h) ma za zadanie zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi klasycznej jakościowej analizy nieorganicznej. Wyjaśnione zostaną zasady podziału kationów i anionów na grupy analityczne. Omówiony zostanie systematyczny tok analizy mieszaniny kationów oraz sposób postępowania w przypadku analizy jakościowej mieszaniny anionów oraz soli. Przesstawione zostaną reakcje charakterystyczne wybranych kationów i anionów. Ponadto omówione zostanie zastosowanie reakcji strącania, kompleksowania i redoks w klasycznej analizie jakościowej. |
W cyklu 2024:
Wykład (15h) ma za zadanie zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi klasycznej jakościowej analizy nieorganicznej. Wyjaśnione zostaną zasady podziału kationów i anionów na grupy analityczne. Omówiony zostanie systematyczny tok analizy mieszaniny kationów oraz sposób postępowania w przypadku analizy jakościowej mieszaniny anionów oraz soli. Przesstawione zostaną reakcje charakterystyczne wybranych kationów i anionów. Ponadto omówione zostanie zastosowanie reakcji strącania, kompleksowania i redoks w klasycznej analizie jakościowej. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG6 - absolwent zna i rozumie równowagi w roztworach, opisuje właściwości chemiczne wybranych kationów i anionów oraz metody klasycznej analizy jakościowej.
KP6_WG13 - absolwent zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz metody i techniki ergonomii potrzebne w pracy zawodowej.
KP6_UW1 - absolwent potrafi identyfikować i rozwiązywać problemy chemiczne w oparciu o zdobytą wiedzę, planuje i wykona proste badania doświadczalne.
KP6_UU2 - absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie w celu podnoszenia własnych kompetencji.
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu:
wykład: pisemny/ustny egzamin w formie kontaktu bezpośredniego lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej,
laboratorium: wykonanie wszystkich przewidzianych w programie analiz, zaliczenie sprawozdań oraz pisemnych kolokwiów (w formie kontaktu bezpośredniego lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej).
Kryteria oceniania zgodne z zasadami zapisanymi w Regulaminie Studiów Uniwersytetu w Białymstoku przyjętego Uchwałą nr 2527 Senatu Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 26 czerwca 2019 roku.
Możliwe jest wprowadzenie elastycznych form zaliczenia w porozumieniu wykładowca-student zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.
Literatura
Literatura:
1. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna, t. I, PWN, Warszawa 2022.
2. D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, PWN, Warszawa 2006.
3. Z. Galus (red.), Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN, Warszawa 2010.
4. T. Lipiec, Z. Szmal, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL, Warszawa 1996.
5. R. Kocjan, Chemia analityczna, t. I, PZWL, Warszawa 2015.
6. A. Hulanicki, Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. https://www.integracja.org/wlacznik/
W cyklu 2022:
Literatura: |
W cyklu 2023:
Literatura: |
W cyklu 2024:
Literatura: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: