Chemia fizyczna I 310-CS1-2CHF1
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Język przedmiotu: Polski
Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki chemiczne, Chemia
Rok studiów /semestr: II rok pierwszego stopnia / semestr letni
Punkty ECTS: 6
Liczba godzin: 120
Forma prowadzenia zajęć: wykłady 45 godz., konwersatoria 30 godz., laboratoria 45 godz
Ogólny nakład pracy studenta: 175 godz. w tym: udział w wykładach, konwersatoriach i laboratoriach: 120 godz.; przygotowanie się do
zajęć i zaliczeń: 42 godz.; udział w konsultacjach, zaliczeniach: 13 godz.
Wykład zawiera treści związane z podstawowymi definicjami i prawami
termodynamiki, stanami skupienia, równowagami fazowymi oraz strukturą i oddziaływaniem cząsteczek.
Laboratorium składa się z 8 ćwiczeń.
Konwersatorium zawiera treści związane z termodynamiką i termochemią, stanami skupienia ciał oraz równowagami fazowymi.
Wykład z elementami aktywizującymi studentów (w sali wykładowej lub online), laboratoria oraz konwersatoria (w sali ćwiczeniowej lub zdalnie-samodzielna realizacja zadań). Praca w grupach problemowych, prezentacje multimedialne, prezentacje video, wciąganie w dyskusję (zgodnie z zasadą Zapewniania różnorodnych sposobów przekazu informacji w czasie zajęć dydaktycznych projektowania uniwersalnego w edukacji).
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
KP6_WG1 zagadnienia z matematyki, fizyki i chemii pozwalającą na wyjaśnianie podstawowych pojęć, praw chemicznych oraz opisu zjawisk
chemicznych
KP6_WG8 podstawowe pojęcia dotyczące chemii fizycznej, termodynamiki,
elektrochemii, równowag fazowych, kinetyki chemicznej, fotochemii
oraz opisuje powiązanie ich z innymi dziedzinami nauki
KP6_WG11 oraz wybiera odpowiednie narzędzia informatyczne do oceny
statystycznej wyników eksperymentu, obliczeń i przygotowania
prezentacji
KP6_WG12 podstawy budowy i działania aparatury pomiarowej i sprzętu
chemicznego
KP6_WG13 podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz metody
i techniki ergonomii potrzebne w pracy zawodowej
Umiejętności:
KP6_UW1 identyfikować i rozwiązywać problemy chemiczne w oparciu
o zdobytą wiedzę, planuje i wykona proste badania doświadczalne
KP6_UW3 Posługiwać się aparaturą naukową i sprzętem laboratoryjnym podczas wykonywania eksperymentów chemicznych
KP6_UW4 Interpretować wyniki z przeprowadzonych eksperymentów,
krytycznie ocenia wyniki, szacuje błędy pomiarowe, sporządza
sprawozdania i raporty
KP6_UW6 stosować podstawowe metody statystyczne i techniki informatyczne do interpretacji procesów chemicznych i analizy danych
eksperymentalnych
KP6_UU1 uczyć się samodzielnie wybranych zagadnień
Kompetencje społeczne:
KP6_KK1 krytycznej oceny informacji rozpowszechnianych w mediach,
szczególnie z zakresu chemii
KP6_KK2 przedstawiania popularno-naukowego wybranych zagadnień
chemicznych i propagowania najnowszych osiągnieć chemii
KP6_KR1 realizowania zasady uczciwości intelektualnej i postępowania
etycznego
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest wykonanie części doświadczalnej, złożenie opisowego sprawozdania, zdanie kolokwium do
każdego ćwiczenia z części teoretycznej.
Warunkiem zaliczenia konwersatorium jest uczęszczanie na zajęcia i zdanie pisemnego kolokwium obejmującego materiał realizowany w
ramach ćwiczeń.
Zaliczenie laboratorium i konwersatorium jest warunkiem niezbędnym do przystąpienia do egzaminu.
Egzamin przeprowadzany jest w formie pisemnej.
Istnieje możliwość elastycznych form zaliczeń przedmiotu wynikających z zasad projektowania uniwersalnego z uwzględnieniem osób ze szczególnymi potrzebami. Zapewniamy studentowi różnorodne formy prezentowania wiedzy i kompetencji.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Atkins P.W. 1999. Podstawy chemii fizycznej, PWN, Warszawa.
2. Pigoń K., Ruziewicz Z. 2005. Chemia fizyczna t. 1, PWN, Warszawa.
3. Sobczyk L., Kisza A. 1981. Chemia fizyczna dla przyrodników, PWN, Warszawa.
4. Drapała T. 1982. Chemia fizyczna z zadaniami, PWN, Warszawa-Poznań.
5. Sobczyk L., Kisza A. 1982. Eksperymentalna chemia fizyczna, PWN, Warszawa.
6. 2000, Podstawy chemii fizycznej z ćwiczeniami, skrypt, Wydawnictwo UWM, Olsztyn
Literatura uzupełniająca:
1. Domagała-Zyśk E. Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje
https://repozytorium.kul.pl/bitstream/20.500.12153/3343/4/Domagala-Zysk_Ewa_Model_projektowania_uniwersalnego_w_akademickiej_edukacji_inkluzyjnej.pdf
2. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne. Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Centrum badawczo-rozwojowe rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Warszawa, 1996.
3. Wytyczne Ministerstwa Rozwoju:
https://budowlaneabc.gov.pl/standardy-projektowania-budynkow-dla-osob-niepelnosprawnych/wnetrza/wymagania-dla-przykladowych-wnetrz/stanowisko-pracy/,
4. Cichocka-Segiet K., Mostowski P., Rutkowski P. Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych. Fundacja rozwoju Systemu edukacji. https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/05/26/nobicd/104705065591838-208-217.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: