Pedagogika ogólna 310-CS2-1PED
Cele przedmiotu:
Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie pedagogiczne obejmujące opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach przedmiotu będą przygotowywani do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela.
Wykład ma za zadanie zaznajomić studenta z podstawowymi pojęciami pedagogicznymi (edukacja, wychowanie, kształcenie). Student zapozna się też z usytuowaniem pedagogiki w systemie innych nauk.
Ćwiczenia pozwolą na zaznajomienie studenta z podstawowymi zadaniami, rolą i koncepcją nauczyciela jako dydaktyka i wychowawcy klasy.
W cyklu 2022:
Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie pedagogiczne obejmujące opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach przedmiotu będą przygotowywani do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. |
W cyklu 2023:
Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie pedagogiczne obejmujące opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach przedmiotu będą przygotowywani do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. |
W cyklu 2024:
Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie pedagogiczne obejmujące opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach przedmiotu będą przygotowywani do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
B.2.W1. B.2.W3.
Student zna przedmiot badań i system pojęciowy pedagogiki (egzamin pisemny)
B.2.W2 Student zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela (egzamin pisemny)
B.2.W4. Student zna zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela. (egzamin pisemny)
B.2.U3 Student potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
B.2.K3. Student jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej
Kryteria oceniania
Metody nauczania: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne.
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenia cząstkowe ćwiczeń (zadania), ocena aktywności studenta na ćwiczeniach, pisemne prace zespołowe, samoocena studentów, zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin pisemny.
51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia ćwiczeń i wykładu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej.
50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
• Pedagogika. T.1 i 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003 (i późniejsze).
• Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004
• Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002
• Pankowska D., Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne, Kraków, 2019
Literatura uzupełniająca:
• Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008
• Kunowski S. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa (różne wydania)
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: