Metodyka nauczania chemii w szkole ponadpodstawowej 310-CS2-2DCH3
1) Warsztat pracy nauczyciela
2) Organizacja przestrzeni klasy szkolnej.
3) Planowanie lekcji
4) Kontrola wiedzy i osiągnięć uczniów.
5) Zasady i kryteria analizy oraz oceny pracy nauczyciela.
Cele zajęć:
-zapoznanie studentów z podstawą programową kształcenia chemicznego w szkole ponadpodstawowej,
- kształcenie umiejętności pisania konspektów lekcji,
- przygotowanie do prowadzenia lekcji chemii w szkole
- kształcenie umiejętności stosowania różnych metod nauczania w aspekcie treści kształcenia
- rozwijanie umiejętności stosowania metody problemowej oraz metody projektów na lekcjach chemii
- ćwiczenie w projektowaniu sprawdzianów i testów
- ćwiczenia w rozwiązywaniu zadań na poziomie maturalnym (w tym zasady kontroli i oceny)
- doskonalenie umiejętności sporządzania schematów ilustrujących przygotowany zestaw laboratoryjny
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG17 zna metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych wspomagających nauczanie chemii, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów.
KP7_WG18 zna podstawę programową, cele kształcenia i treści nauczania chemii na poszczególnych etapach edukacyjnych,
KP7_WG19 zna zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
KP7_WG20 zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne nauczyciela, rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów,
KP7_WG22 zna metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki,
KP7_WG23 zna organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania,
KP7_WG25 zna metody kształcenia w odniesieniu do nauczania chemii, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
KP7_WG26 rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny;
KP7_WG27 zna egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu;
KP7_WG28 zna diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczania oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów;
KP7_WK8 zna warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
KP7_WK9 zna potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się chemii i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu,
KP7_UW11 potrafi projektować i realizować program nauczania chemii z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów;
KP7_UW15 potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi;
KP7_UW17 potrafi przeanalizować rozkład materiału;
KP7_UW22 potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne,
KP7_UW24 potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów;
KP7_UK3 potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią chemiczną;
KP7_UK5 potrafi rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;
KP7_KK5 jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
KP7_KO6 jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
KP7_KR6 jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach obowiązkowa (co najwyżej jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, ale odrobiona).
Pozytywna ocena udziału w dyskusjach, pozytywna ocena opracowanych samodzielnie prac (np. konspekt, sprawdzian), aktywność na zajęciach.
Literatura
1. Burewicz A., Gulińska H „Dydaktyka chemii., Wyd. Nauk. UAM, Poznań
2002
2. Obowiązujące podstawy programowe kształcenia ogólnego dla szkoły ponadpodstawowej.
3. Obowiązujące podręczniki i zbiory zadań do szkoły ponadpodstawowej.
4. „Chemia w szkole” – czasopism
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: