Dydaktyka chemii 310-CS2-2PDWIII-3
Cele zajęć:
- zapoznanie studenta z rolą eksperymentów chemicznych w procesie kształcenia, zasadami prezentacji, z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, ze znaczeniem eksperymentów w rozwiązywaniu zadań laboratoryjnych;
- doskonalenie umiejętności samodzielnego projektowania i przeprowadzania eksperymentów chemicznych;
- ćwiczenie umiejętności formułowania i zapisywania wniosków na podstawie obserwacji przebiegu doświadczenia;
- poznanie treści programowych nauczania chemii w szkole ponadpodstawowej, w tym proponowanych eksperymentów chemicznych.
Laboratorium na poziomie szkoły ponadpodstawowej:
1. Badanie zachowania się wybranych tlenków wobec wody. Badanie charakteru chemicznego tlenków nie reagujących z wodą. Badanie amfoterycznego charakteru Al(OH)3, Cr(OH)3.
2. Reakcje kwasu solnego z metalami. Reakcje kwasu azotowego (V) z miedzią. Reakcje metali z kwasami i roztworami soli.
3. Reakcje strącania osadów.
4. Badanie wpływu rozdrobnienia, stężenia i temperatury na szybkość reakcji cynku z kwasem solnym. Badanie wpływu katalizatora na katalityczny rozkład nadtlenku wodoru.
5. Badanie właściwości utleniających manganianu (VII) potasu w zależności od środowiska.
6. Badanie właściwości utleniających dichromianu (VI) potasu. Badanie trwałości dichromianu (VI) potasu i chromianu (VI) potasu w środowisku kwasowym i zasadowym.
7. Wykrywanie węglanu wapnia w wapieniu. Reakcje kwasu octowego z zasadą sodową, tlenkiem miedzi (II), magnezem i węglanem sodu.
8. Otrzymywanie acetylenu i badanie jego właściwości.
9. Reakcja alkoholu etylowego i gliceryny z sodem i wodorotlenkiem miedzi (II). Badanie rzędowości alkoholi jednohydroksylowych.
10. Badanie właściwości fenolu. Wykrywanie fenoli.
11. Porównanie właściwości redukujących aldehydów i ketonów (próba Trommera i Tollensa). Próba jodoformowa.
12. Otrzymywanie mydła w reakcji zmydlania tłuszczy i reakcji zobojętniania. Wykrywanie tłuszczu w pestkach z dyni i orzechach.
13. Badanie wpływu różnych substancji i wysokiej temperatury na roztwór białka. Reakcje charakterystyczne białek.
14. Badanie właściwości redukujących glukozy i sacharozy. Wykrywanie obecności skrobi. Badanie właściwości amfoterycznych glicyny.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_KR2 jest gotów na posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami
etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka;
KP7_KR6 jest gotów na rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności
i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
KP7_WG17 zna metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych wspomagających nauczanie chemii, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów.
KP7_WG18 zna podstawę programową, cele kształcenia i treści nauczania chemii na poszczególnych etapach edukacyjnych,
KP7_WG20 zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne nauczyciela,
KP7_WG24 zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej
KP7_WK5 zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie, a także zasady udzielania pierwszej pomocy;
KP7_WK8 zna warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela;
KP7_UW11 potrafi projektować i realizować program nauczania chemii z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów;
KP7_UW22 potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne,
KP7_UK3 potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią chemiczną;
KP7_UK5 potrafi rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;
KP7_KK5 jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
KP7_KO6 jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;
KP7_KR4 jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych;
KP7_KR6 jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych:
– obecność na zajęciach obowiązkowa (co najwyżej jedna nieobecność nieusprawiedliwiona, ale odrobiona),
- wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych,
- złożenie kart pracy ucznia lub sprawozdań z przeprowadzonych zajęć.
Formy pomiaru/oceny pracy studenta z laboratorium:
• ćwiczenia laboratoryjne
• karty pracy ucznia (lub sprawozdania)
Literatura
1. Burewicz A., Gulińska H „Dydaktyka chemii., Wyd. Nauk. UAM, Poznań
2002
2. Obowiązujące podstawy programowe kształcenia ogólnego dla szkoły ponadpodstawowej.
3. Obowiązujące podręczniki i zbiory zadań do szkoły ponadpodstawowej.
4. „Chemia w szkole” - czasopism
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: