Edukacja ekologiczna 310-JBS1-3EEK
Kierunek studiów: Jakość i Bezpieczeństwo środowiska
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł przedmiotów kierunkowych
Wymagania wstępne: brak
Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych,
Rok studiów/semestr: III rok studiów pierwszego stopnia, semestr letni
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
konwersatoria - 15 godz.
Metody dydaktyczne: wykład ilustrowany prezentacja multimedialna, referat ilustrowany prezentacją, dyskusja, obserwacja
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta i wskaźniki ilościowe:
Ogólny nakład pracy studenta: 25 godz.
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 16,9 godz., tym:
a/ udział w konwersatoriach: 15 godz.;
b/ udział w konsultacjach/ zaliczeniach 1,9 godz.
Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć, zaliczeń): 8,1 godz.;
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1.Student opisuje zjawiska w przyrodzie (w wymiarze globalnym) wykorzystując wiedzę z zakresu dyscyplin fizycznych, chemicznych, biologicznych K_WO1
2. Student wyjaśnia związki i zależności między różnymi dyscyplinami nauk
przyrodniczych, a w szczególności relacje między przyrodą ożywiona
i nieożywioną K_WO3
3. Student wyjaśnia zagrożenia i problemy środowiskowe w skali globalnej, regionalnej, lokalnej i osobniczej K_W11
4. Student analizuje związki między środowiskiem, zdrowiem człowieka
i uwarunkowaniami socjo-ekonomicznymi K_U13
5. Student docenia rolę edukacji ekologicznej i zdrowotnej w rozwiązywaniu problemów środowiskowych K_KO2
6. Student korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i obcym w przygotowaniu się do dyskusji podczas konwersatorium K_U6
7. Student ma świadomość skutków presji człowieka na środowisko K_KO7
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania
1. Kontrola i ocena wygłoszenia przez studenta referatu ilustrowanego prezentacją multimedialną (KA6_UW6, KA6_KK1,)
2. Kontrola i ocena poprawności opracowanego przez studenta streszczenia referatu (KA6_UW6, KA6_WG5)
3. Bieżąca ocena udziału studentów w rozmowie, dyskusji (KA6_UK8)
4. Kontrola obecności studenta na zajęciach (dopuszcza się jedna nieobecność).
5. Udział w konsultacjach KA6_KK1
6. Zaliczenie na ocenę pozytywną konwersatorium na podstawie pozytywnych wyników wszystkich aktywności w pkt. 1-4.
Literatura
Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju. Ministerstwo Środowiska 2008
Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej
Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030. Rezolucja przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne w dniu 25 września 2015 r.
Wolański L. 2006.Ekologia człowieka . Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczowski D. 2008. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
red. K. Potyrała 2011 Wybrane aspekty popularyzacji wiedzy biologicznej i środowiskowej. Wyd. Nauk. UP Kraków
Domka L. 2001. Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju. PWN, Warszawa
Woynarowska B. 2008. Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa, Wyd. Nauk. PWN
Konarzewski M. 2015 Na początku był głód. PIW, Warszawa (rozdz. 6,7 ,11)
red. K. Potyrała i A. Walosik 2011 Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności. Wydawnictwo Kubajak, Krzeszowice
Kruszewicz A. G. 2017. Hipokryzja. Nasze relacje ze zwierzętami. Oficyna Wydawnicza Oikos, Warszawa Diamond J. 2020 – Strzelby, zarazki i stal. Krótka historia ludzkości. Wyd. Zyska i Ska Poznań
https://www.oecd.org/poland/Better-Policy-Series-Poland-Nov-2017-PL.pdf
The Economic Cost of Climate Change in Europe:
Synthesis Report on State of Knowledge and Key Research Gaps
https://www.ecologic.eu/sites/default/files/publication/2018/2811-coacch-review-synthesis-updated-june-2018.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: