Metody oceny projektów inwestycyjnych 330-ES1-2MOP
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot kierunkowy
Grupa zajęć: GRUPA 3 Przedmioty kierunkowe
Dziedzina - nauki społeczne, dyscyplina - ekonomia i finanse
Rok studiów /semestr: studia pierwszego stopnia, rok II, semestr 4
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
Wykład: 15 godzin,
Ćwiczenia: 30 godzin.
Metody dydaktyczne:
• wykład informacyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz metod aktywizujących umożliwiający studentom zadawanie pytań oraz udział w dyskusji;
• ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem metod aktywizujących angażujące studentów do pracy samodzielnej i w grupach oraz dyskusji: rozwiązywanie zadań i testów, wspólne omawianie zagadnień z danego tematu, metody problemowe, dyskusja dydaktyczna;
• metoda pokazu w ramach zajęć zdalnych asynchronicznych;
• metody problemowe, dyskusja dydaktyczna oraz rozwiązywanie zadań i testów w ramach konsultacji indywidualnych odbywających się wg harmonogramu konsultacji wykładowcy w zależności od potrzeb Studenta.
Punkty ECTS: 5 pkt.
Bilans nakładu pracy studenta (rodzaj aktywności i liczba godzin):
• udział w wykładach: 15 godz.
• udział w ćwiczeniach: 30 godz.
• studiowanie literatury przedmiotu: 12 godz.
• przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.
• przygotowanie do kolokwium: 20 godz.
• przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
• udział w konsultacjach: 6 godz.
• udział w egzaminie: 2 godz.
Łączny nakład pracy Studenta: 125 godzin (1 ECTS = 25 godzin).
Wskaźniki ilościowe:
• nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (Liczba godzin/Punkty ECTS):
53 godz. / 2,12 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: zdalnie w sali |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
• 2MOP_W01 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu kluczowe zagadnienia z zakresu rachunku efektywności inwestycji - KP6_WG1
• 2MOP_W02 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody matematyki finansowej oraz narzędzia informatyczne gromadzenia, analizy i prezentacji danych wykorzystywanych w procesie oceny ekonomicznej opłacalności projektów inwestycyjnych - KP6_WG5
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
• 2MOP_U01 - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji oraz analizować i interpretować przyczyny zmian poziomu ekonomicznej opłacalności projektów inwestycyjnych - KP6_UW1
• 2MOP_U02 - potrafi właściwie dobierać dane do analizowania i prognozowania zmian poziomu ekonomicznej opłacalności projektów inwestycyjnych z zastosowaniem właściwych metod oraz narzędzi statystycznych i zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych - KP6_UW2
• 2MOP_U03 - potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez cale życie wykorzystując nabytą wiedzę i umiejętności z zakresu rachunku efektywności inwestycji - KP6_UU1
Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
• 2MOP_K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu rachunku efektywności inwestycji ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie - KP6_KK1
• 2MOP_K02 - jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu matematyki finansowej i rachunku efektywności inwestycji w procesie analizy i oceny ekonomicznej opłacalności projektów inwestycyjnych, w tym zasięgania opinii ekspertów poprzez korzystanie z ekspertyz i raportów o zasięgu krajowym i międzynarodowym - KP6_KK2
Kryteria oceniania
Ogólne warunki określa Regulamin studiów Uniwersytetu w Białymstoku (Załącznik do Obwieszczenia nr 6/2022 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 7 grudnia 2022 r.).
Wykład:
• Warunkiem zaliczenia wykładu jest osiągniecie założonych efektów uczenia się. Forma przewidziana do ich weryfikacji, to: egzamin pisemny lub ustny.
• Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest osiągnięcie efektów uczenia się założonych do realizacji w ramach ćwiczeń.
• Podstawą zaliczenia egzaminu jest uzyskanie minimum 51% łącznej liczby punktów możliwych do zdobycia.
Ćwiczenia:
• Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest osiągniecie założonych efektów uczenia się. Forma przewidziana do ich weryfikacji, to: kolokwium pisemne oraz aktywność w czasie zajęć.
• Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie minimum 51% łącznej liczby punktów możliwych do zdobycia.
W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia kolokwium lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
1. Ciborowski R.W., Gruszewska E., Meredyk K., Podstawy rachunku efektywności inwestycji, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2001.
2. Dziawgo D., Zawadzki A., Finanse przedsiębiorstwa. Istota – Narzędzia – Zarządzanie, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, Warszawa 2011.
3. Felis P., Kopiec M., Metody i procedury w ocenie inwestycji rzeczowych, Difin, Warszawa 2023.
4. Krajowy Standard Rachunkowości nr 1 Rachunek przepływów pieniężnych, Dziennik Urzędowy Ministra Rozwoju i Finansów, Warszawa 2017, poz. 216.
5. Redo M., Prewysz-Kwinto P., Matematyka finansowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.
6. Rogowski W., Rachunek efektywności inwestycji, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013.
7. Sierpińska M., Jachna T., Metody podejmowania decyzji finansowych. Analiza przykładów i przypadków, PWN, Warszawa 2013.
8. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa wg standardów światowych, PWN Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: