Atrakcyjność inwestycyjna regionów 330-ES1-3AAIR
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Moduł 5 - przedmiot specjalizacyjny
Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, ekonomia i finanse
Rok studiów /semestr: Rok III, Semestr VI
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): -
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu, 30 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: wykład (opisowy i konwersatoryjny) z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
ćwiczenia - praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja,
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach: 15
Przygotowanie do egzaminu końcowego: 15
Udział w ćwiczeniach: 30
Przygotowanie do ćwiczeń: 30
Udział w konsultacjach: 8
Egzamin: 2
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 55 godz. ECTS 2,2
- o charakterze praktycznym: 4 godz. ECTS 0,16
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
3AAIR_K01 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu złożone zależności między charakterystyką i strukturą regionów i instytucjami funkcjonującymi w jego otoczeniu, a także powiązaniem z procesami integracji gospodarczej. KP6_WG3
3AAIR_K02 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z zakresu norm i reguł (organizacyjnych, prawnych, etycznych itp.) funkcjonowania regionów, instytucji w nich istniejących oraz czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające atrakcyjność regionalną. KP6_WG6
3AAIR_K03 Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zróżnicowanie regionalne Polski i Unii Europejskiej oraz struktury regionalne w ramach których funkcjonują regiony oraz ich historyczną ewolucję. KP6_WG8
Umiejętności
3AAIR_U01 Student potrafi samodzielnie przedstawiać i oceniać poziom atrakcyjności regionów na podstawie wybranych determinantów ich rozwoju, brać udział w debacie na temat wybranych aspektów regionalnych z użyciem specjalistycznej terminologii, właściwie dobierając i weryfikując materiały źródłowe do przygotowanych wystąpień. KP6_UK1
3AAIR_U01 Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie wykorzystując konkretną wiedzę z zakresu rozwoju regionalnego, podstawowe źródła informacji o rozwoju regionów oraz dane statystyczne w tej tematyce. KP6_UU1
Kompetencje
3AAIR_U01 Student jest gotów do rozwiązywania konkretnych problemów poznawczych i praktycznych w zakresie atrakcyjności regionalnej w Polsce i Unii Europejskiej w oparciu o krytyczną ocenę posiadanej wiedzy, zgromadzonych informacji. KP6_KK3
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu:
wykład - egzamin pisemny w formie testu składającego się z 20 pytań zamkniętych, w wyjątkowych przypadkach egzamin w formie ustnej.
ćwiczenia - system punktowy na podstawie zadań wykonywanych na ćwiczeniach i kolokwium. Kolokwium w formie testowo-opisowej.
Ogólne warunki określa Regulamin studiów Uniwersytetu w Białymstoku (Załącznik do Obwieszczenia nr 6/2022 Rektora Uniwersytetu w Białymstoku z dnia 7 grudnia 2022 r.).
Literatura
Literatura podstawowa
1. Kozłowska, M., Determinanty atrakcyjności Polski w aspekcie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2015.
2. Markowska, M., Dynamiczna taksonomia innowacyjności regionów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2012.
3. Urbanek, P., Ekonomia i zarządzanie w teorii i praktyce. Tom 6. Determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw, regionów, gospodarek, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.
Literatura obowiązkowa:
1. Godlewska-Majkowska, H., Atrakcyjność inwestycyjna regionów Polski na tle Unii Europejskiej, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2013.
2. Ushakov, D., Economic reforms for global competitiveness, Hershey : IGI Global, Disseminator of Knowledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: