Ekonomika innowacji 330-ES1-3EIN
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: kierunkowy
Rok studiów/semestr: rok 3/semestr 5
Wymagania wstępne:
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15h (wykład) + 15 h (ćwiczenia)
Metody dydaktyczne:
- wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji Power Point
- ćwiczenia prezentacja zagadnień objętych nauczaniem, dyskusja, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, studia przypadków, prace pisemne, samodzielna praca studentów, studenci mogą również korzystać z konsultacji u prowadzącego zajęcia.
Punkty ECTS: 3 (75 h)
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach 13 h
- studia literatury 29 h
- udział w ćwiczeniach 15 h
- przygotowanie do kolokwium 6 h
- przygotowanie do zaliczenia 6 h
- udział w zaliczeniu 2 h
- udział w konsultacjach 4 godz.
Wskaźniki ilościowe (nakład pracy studenta związany z zajęciami):
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 34 h (0,45 ECTS)
W cyklu 2025:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy Rok studiów/semestr: rok 3/semestr 5 Wymagania wstępne: Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15h (wykład) + 15 h (ćwiczenia) Metody dydaktyczne: - wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji Power Point - ćwiczenia prezentacja zagadnień objętych nauczaniem, dyskusja, prezentacje multimedialne, filmy edukacyjne, studia przypadków, prace pisemne, samodzielna praca studentów, studenci mogą również korzystać z konsultacji u prowadzącego zajęcia. Punkty ECTS: 3 (75 h) Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach 13 h - studia literatury 17 h - udział w ćwiczeniach 15 h - przygotowanie do kolokwium 6 h - przygotowanie do zaliczenia 6 h - studia literatury 12 h - udział w konsultacjach 4 godz. Wskaźniki ilościowe (nakład pracy studenta związany z zajęciami): - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 34 h (0,45 ECTS) |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
3EIN_WG1 - absolwent w zaawansowanym stopniu kluczowe zagadnienia, teorie z zakresu ekonomiki innowacji (egzamin, praca projektowa) KP6_WG1
UMIEJĘTNOŚCI
3EIN_UW1 - absolwent jest w stanie wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu ekonomiki innowacji, analizować i interpretować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk ekonomicznych w tym w ujęciu historycznym, demograficznym i geograficznym. (referat, egzamin, praca projektowa) KP6_UW1
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
3EIN_KK1 absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie w tym z zakresu polityki społecznej i gospodarczej, finansów i prawa, które mają wpływ na ekonomikę innowacji (egzamin, praca projektowa) KP6_KK1
Kryteria oceniania
Wykłady - praca projektowa + zaliczenie
Ćwiczenia - referat + praca projektowa + aktywność
Podstawą zaliczenia jest złożenie pracy projektowej i zaliczenie pisemne.
Warunkiem uzyskania zaliczenia zarówno ćwiczeń i wykładu jest uzyskanie 51% ogólnej sumy punktów.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Współpraca przedsiębiorstw a innowacje i transfer technologii – wybrane aspekty, red. Wiśniewska J., Świadek A., Wydaw. Naukowe IVG, Szczecin 2015
2. Janasz W., „Innowacje w zrównoważonym rozwoju organizacji”, Difin, Warszawa 2011.
3. Duraj J., „Przedsiębiorczość i innowacyjność”, Difin, Warszawa 2010.
4. Jasiński A., Innowacje małych i średnich przedsiębiorstw w świetle badań empirycznych, Wyd. Promocja XXI, Warszawa, 2009
5. A.H. Jasiński, Innowacje i transfer techniki w gospodarce polaskiej, Wyd. UwB, Białystok 2000.
6. Fagerberg J., Innovation studies :evolution and future challenges, Esben Sloth Andersen 2013.
7. Jasińskim A. H., Ciborowski R., Ekonomika i zarządzanie innowacjami w warunkach zrównoważonego rozwoju, Wyd. UwB, Białystok 2012.
8. Lowe P., Zarządzanie technologią. Możliwości poznawcze i szanse, „Śląsk”, Katowice 1999.
9. Banerjee A. V., Good economics : nowe rozwiązania globalnych problemów, Agora, Warszawa 2022.
10. Cibrowski R. Jasiński A. H., Ekonomika i zarządzanie innowacjami w warunkach zrównoważonego rozwoju, Wydawnictw Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. Zarządzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi, M.Brzeziński (red.), Difin, Warszawa 2001, r.1, 4
2. Zarządzanie innowacjami. Wpływ innowacji na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, M.Dworczyk, R.Szlasa (red.), Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001, r.2
3. Kondratiuk-Nierodzińska M., Współczesne procesy innowacyjne w wysoko rozwiniętej gospodarce rynkowej, Optimum. Studia Ekonomiczne, 2000, Nr 3(7).
4. Sosnowska A., Poznańska K., Łobejko S., Brdulak J., Chinowska K., Systemy wspierania innowacji i transferu technologii w krajach UE i w Polsce. Poradnik przedsiębiorcy, PARP, Warszawa 2003, r. 2
5. System transferu technologii i komercjalizacji wiedzy w Polsce – siły motoryczne i bariery, K.B.Matusiak, J.Guliński (red.), PARP, Warszawa 2010, r. 1, 3 i 4.
6. Firszt D., Międzynarodowy transfer technologii jako narzędzie budowania gospodarki opartej na wiedzy, „Zeszyty Naukowe” Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 741, Wyd. AE Kraków, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: