Ekonomika handlu i usług 330-ES1-3PEHU
Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Kod przedmiotu: 0300-ES1-3PEHU
Język przedmiotu: Język polski
Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy, moduł 4 – przedmioty specjalnościowe
Dziedzina i dyscyplina nauki: Obszar nauk ekonomicznych, ekonomia
Rok studiów /semest: III-ci rok /semestr studiów- 6-ty
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) :
Bez wymagań wstępnych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
Wykład - 15 godz, ćwiczenia – 30 godz.
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności studenta Liczba godzin
Udział w wykładach: 15
Przygotowanie się do wykładu: 5
Przygotowanie do zaliczenia końcowego: 20
Udział w ćwiczeniach: 30
Przygotowanie do ćwiczeń: 10
Przygotowanie do sprawdzianów: 10
Przygotowanie prac domowych-pisemnych: 8
Udział w konsultacjach: 2
RAZEM: 100 godz. odpowiada 4 pkt ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
Liczba godzin: Punkty ECTS:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 47 1,88
o charakterze praktycznym - 37 1,48
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA:
3PEHU _W01 Rozumie strukturę gospodarki oraz zna podstawowe kategorie w obszarze handlu i w usługach. E1_W01
3PEHU_W02 Zna zasady i procedury tworzenia oraz funkcjonowania przedsiębiorstw handlowych oraz usługowych. E1_W11
UMIEJĘTNOŚCI:
3PEHU_U01 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwać informacje do analizowania zjawisk zachodzących w handlu i sektorze usługowym oraz formułować rekomendacje dla przedsiębiorstw tam funkcjonujących. E1_U02
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
3PEHU _K01 Potrafi identyfikować i interpretować informacje płynące z otoczenia dla skutecznego funkcjonowania w usługach i w handlu. E1_K04
3PEHU_K02 Potrafi wskazać możliwości robienia biznesu w sektorze handlowym i usługowym. E1_K07
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze) oraz uzyskanie pozytywnego zaliczenia pracy w grupie. Na ocenę końcową będzie miała wpływ indywidualna aktywność studenta oraz wynik uzyskany z kolokwium (w formie testu). Nieobecności przekraczające dopuszczalny limit powinny być zaliczane na konsultacjach.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. M. Sławińska, Przedsiębiorstwo handlowe: ekonomika, zarządzanie, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, 2013
2. S. Flejterski (red.),Współczesna ekonomika usług, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
3. J. Marak, Ekonomika handlu, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław 2000.
4. B. Filipiak, A. Panasiuk (red.), Przedsiębiorstwo usługowe, PWN, Warszawa 2008.
5. Z. Knecht, K. Michalski, Kierowanie handlem i firmą handlową, Wydawnictwo CH Beck, Warszawa 2008.
6. B. Borusiak, Modele wzrostu przedsiębiorstw handlu detalicznego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008.
7. G. Sobczyk (red.), Zarządzanie sprzedażą w przedsiębiorstwie handlowym i usługowym, PWE, Warszawa 2010.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. P. Cylpik, D. Głowacka, M. Fertach, Logistyka przedsiębiorstw dystrybucyjnych, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2008.
2. K. Naumowicz, Wybrane zagadnienia ekonomiki handlu, Wyższa Szkoła Biznesu w Pile, Piła 2003,
3. T. Słaby (red.), Konsumpcja elit ekonomicznych w Polsce – ujęcie empiryczne, SGH Warszawa 2006.
4. R. Matwiejczuk, Zarządzanie marketingowo-logistyczne. Wartość i efektywność, Wydawnictwo C. H. Beck Warszawa 2006.
5. B. Filipiak (red.), Ekonomika przedsiębiorstwa handlowego. Zarządzanie – finanse – efektywność – rozwój, CedeWu Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: