Ekonomia sektora publicznego-przedmiot oferowany w języku angielskim 330-ES2-1ESP#E
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: M2_kierunkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, ekonomia i finanse
Rok studiów/semestr: I/2
Wymagania wstępne: podstawy mikro i makroekonomii
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godz., ćwiczenia 30 godzin
Metody dydaktyczne:
- wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących;
- ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków;
- konsultacje indywidualne wg harmonogramu konsultacji wykładowców Katedry Ekonomii Politycznej (s. 220) w zależności od potrzeb Studenta.
Punkty ECTS: 6
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach 15
Przygotowanie do egzaminu 35
Udział w ćwiczeniach 30
Przygotowanie i udział w dyskusji 10
Przygotowanie i wykonanie pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej 20
Przygotowanie do pracy pisemnej 20
Czytanie literatury przedmiotu 19
Egzamin 1
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
Liczba godzin Punkty ECTS
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 46 1,8
o charakterze praktycznym 104 4,2
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godz., ćwiczenia 30 godzin Metody dydaktyczne: Punkty ECTS: 6 Bilans nakładu pracy studenta: Wskaźniki ilościowe: Liczba godzin Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 46 1,8 o charakterze praktycznym 104 4,2 |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
ESP_W01 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu ekonomii i finansów, ze szczególnym uwzględnieniem teorii dobrobytu, ekonomii sektora publicznego i teorii finansów publicznych oraz zna rozszerzony zakres współczesnej terminologii ekonomii sektora publicznego. (KP7_WG1)
ESP_W02 Student ma pogłębioną wiedzę o roli państwa we współczesnej gospodarce, jej ewolucji i oddziaływaniu na funkcjonowanie pozostałych podmiotów gospodarczych (KP7_WG4)
ESP_W03 Student ma pogłębioną wiedzę o podstawowych zasadach (m.in.: prawnych, organizacyjnych, etycznych) determinujących funkcjonowanie sektora publicznego i jego podmiotów oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania (KP7_WG6)
ESP_W04 Student ma pogłębioną wiedzę na temat podstawowych mechanizmów funkcjonowania sektora publicznego, jego współczesnych funkcji i zadań oraz powiązań sektora publicznego z otoczeniem, w tym zwłaszcza z sektorem rynkowym oraz pozarządowym (KP7_WG8)
ESP_W05 Student identyfikuje podstawowe dylematy funkcjonowania współczesnych społeczeństw i ich oczekiwań wobec państwa i sektora publicznego (KP7_WK1)
Umiejętności:
ESP_U01 Student potrafi, w oparciu o poznane kategorie ekonomii sektora publicznego, prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska oraz procesy ekonomiczne zachodzące w sektorze publicznym oraz wzajemne relacje między nimi (KP7_UW2)
ESP_U02 Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z ekonomii sektora publicznego do krytycznej analizy i syntezy problemów związanych z jego funkcjonowaniem (KP7_UW5)
ESP_U03 Student potrafi komunikować się i prowadzić debaty wykorzystując terminologię z zakresu ekonomii sektora publicznego (KP7_UK1)
ESP_U04 Student potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych związanych z rozwiązywaniem problemów z ekonomii sektora publicznego (KP7_UO2)
Kompetencje społeczne:
ESP_K01 Student jest gotów do pracy w grupie przyjmując w niej różne role, w szczególności role przywódcze związane ze wspólnym planowaniem i organizowaniem pracy w obszarze opracowywaniem różnych zagadnień z ekonomii sektora publicznego (KP7_KK2)
ESP_K02 Student jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego poprzez udział w opracowywaniu projektów z zakresu ekonomii sektora publicznego (KP7_KO1)
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu:
Cykl wykładów kończy się egzaminem pisemnym przeprowadzonym w trakcie sesji egzaminacyjnej. Egzamin będzie miał formę testu składającego
się z 30 pytań. Ocena końcowa może być podniesiona dzięki punktom uzyskanym za aktywność podczas zajęć.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie kolokwium, wykonanie pracy zespołowej i ustna jej prezentacja, aktywność w dyskusjach.
Literatura
Podstawowa:
Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010.
Buchanan J.M., Musgrave R. A., Finanse publiczne a wybór publiczny. Dwie odmienne wizje państwa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2005
Kleer J. (red.), Sektor publiczny w Polsce i na świecie, CeDeWu, Warszawa 2005.
Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Tresch R.W. Public sector economics, Palgrave Macmillan, New York 2008.
Uzupełniająca:
Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Gardocka-Jałowiec A. (red.), Innowacyjne metody i instrumenty zarządzania w organizacjach publicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012.
Kozłowska-Burdziak M., Sektor publiczny – racjonalizacja gospodarowania, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012.
Przygodzka R. (red.), Instrumenty i metody racjonalizacji finansów publicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2012.
Szewczuk A., Zioło M., Zarys ekonomiki sektora publicznego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2008.
W cyklu 2022:
Podstawowa: Brol M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu ekonomicznego, Wrocław 2010. Uzupełniająca: Acocella N., Zasady polityki gospodarczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: