Organizacja dostępna. Wprowadzenie do projektowania uniwersalnego 330-MS2-2ODWPU
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: warsztatowy
Rok studiów /semestr: studia drugiego stopnia, II rok/semestr 3
Wymagania wstępne: -.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin wykładu, 20 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne (zgodne z koncepcją projektowania uniwersalnego):
- wykład informacyjny i konwersatoryjny (angażujący słuchaczy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych), analiza dokumentów- studia przypadków,
- ćwiczenia są prowadzone następująco: praca zespołowa, burza mózgów, moderowana dyskusja, wizja lokalna.
Punkty ECTS: nie dotyczy
Bilans nakładu pracy studenta- rodzaj aktywności studenta:
- udział w wykładach: 10h
- przygotowanie do wykładu/studia literaturowe: 5h
- przygotowanie pracy projektowej: 20h
- udział w ćwiczeniach: 20h
- przygotowanie do ćwiczeń: 25h
Regulacje normatywne określone na poziomie międzynarodowym (np. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z 2006r.) i krajowym (np. Ustawa z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz. U. 2019, poz. 1696) stawiają przed przedsiębiorstwami i instytucjami publicznymi szereg wymagań dotyczących zapewnienia dostępności do ich produktów i usług osobom ze szczególnymi potrzebami.
Zajęcia w zakresie przedmiotu "Organizacja dostępna. Wprowadzenie do projektowania uniwersalnego" mają na celu zaznajomienie Uczestników z problematyką i zasadami projektowania uniwersalnego. Jego celem jest przekazanie Studentom umiejętności w zakresie osiągania w pracach projektowych w rozmaitych dziedzinach aktywności następujących paradygmatów życia społecznego:
- "równego dostępu", a więc zapewnienia jak największej użyteczności produktu wielu jego odbiorcom o zróżnicowanych potrzebach,
- "elastyczności użytkowania" w wyniku uwzględnienia różnych możliwości psychofizycznych użytkowników produktów materialnych, bądź usług,
- "prostoty i intuicyjności" w zakresie sposobu korzystania z zaprojektowanego rozwiązania, nie tylko technicznego lecz także organizacyjnego, np. w sferze administracji, które winno być łatwe do zrozumienia- niezależnie m.in. od doświadczenia użytkownika, jego wiedzy oraz znajomości języka,
- "czytelności informacji" obejmującej przede wszystkim formę jej przekazywania, w tym wizualną, albo dźwiękową, jak też unikanie nadmiernego komplikowania przekazywanej treści,
- "niskiej wrażliwości" na potencjalne błędy użytkownika produktu materialnego lub usługi, np. w formie zaprojektowanego systemu "ostrzeżeń"
oraz kwestii wprost związanych z niepełnosprawnością, tj.: minimalizowaniem wysiłku fizycznego oraz standaryzacją parametrów i wielkością przestrzeni umożliwiających każdemu dostęp i użytkowanie danego produktu materialnego lub usługi.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
2ODWPU_W01- Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu problematykę projektowania uniwersalnego
Umiejętności:
2ODWPU_U01- Student potrafi formułować wnioski w zakresie projektów wykorzystujących koncepcję projektowania uniwersalnego;
2ODWPU_U02- umiejętność zastosowania projektowania uniwersalnego w organizacji własnego otoczenia, np. w miejscu pracy
Kompetencje społeczne:
2ODWPU_K01- Student jest gotów do inspirowania innych w zakresie wykorzystania w życiu społecznym koncepcji projektowania uniwersalnego;
2ODWPU_K02- skuteczne komunikowanie się z osobami ze szczególnymi potrzebami, w tym osobami z niepełnosprawnością;
2ODWPU_K03- kompetencje do pełnienia funkcji koordynatora ds. dostępności
Kryteria oceniania
Zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego istnieje możliwość ustalenia z prowadzącym formy zaliczenia, uwzględniając osoby ze szczególnymi potrzebami.
Wykłady:
egzamin pisemny (test) w zakresie tematyki poruszanej na wykładach (Student powinien otrzymać co najmniej 51% punktów możliwych do zdobycia).
Ćwiczenia:
zaliczenie na ocenę na podstawie: aktywności na zajęciach oraz przygotowanej pracy w zakresie projektowania uniwersalnego (elementy audytu dostępności).
Literatura
1. M. Błaszak, Ł. Przybylski, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania. Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa 2010.
2. E. Kuryłowicz, Projektowanie uniwersalne, udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Centrum Badawczo- Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 1996.
3. K. Kowalski, Włącznik. Projektowanie bez barier, Fundacja Integracji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: