Historia literatury amerykańskiej 340-AH1-2HLA
Celem kursu jest skrótowe omówienie historii literatury amerykańskiej od końca XVII w. do połowy XX w.
W czasie wykładów studenci poznają charakterystykę i rozwój kolejnych okresów w literaturze amerykańskiej (od czasów kolonialnych do
postmodernizmu) wraz z ich czołowymi przedstawicielami i koncepcjami.
W czasie ćwiczeń studenci analizują dzieła wybranych autorów, którzy reprezentują poszczególne okresy w literaturze amerykańskiej.
Udział w wykładach: 15h
Udział w ćwiczeniach: 15h
Praca własna: 30h
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: w sali | Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2023: w sali |
Efekty kształcenia
Wiedza
- student posiada wiedzę ogólną w zakresie rozwoju literatury amerykańskiej w perspektywie historycznej – K_W03, K_W05
- odtwarza podstawową wiedzę szczegółową dotyczącą chronologii, faktów biograficznych oraz głównych nurtów, gatunków i motywów w obrębie literatury amerykańskiej oraz związków tekstów z epokami i wydarzeniami historycznymi i kluczowymi koncepcjami filozoficznymi – K_W05, K_W07
- zna fachową terminologię na poziomie podstawowym - K_W02, K_W03
Umiejętności
- student posługuje się podstawowymi umiejętnościami badawczymi, obejmującymi analizę i interpretację utworów należących do kanonu literatury amerykańskiej oraz poprawnie dobiera metody i narzędzia badawcze - K_U04, K_U05, K_U08, K_U13
Kompetencje
- student potrafi współdziałać i pracować w grupie przy wykonywaniu zadań z zakresu literaturoznawstwa, przyjmując w niej różne role - K_K02, K_K04
- wykazuje otwartość na poglądy inne niż własne oraz potrafi z nimi dyskutować w formie dialogu, zachowując szacunek dla nich w krytyce - K_K03, K_K07
- własne opinie i oceny wyraża w sposób wyważony, biorąc pod uwagę różnice poglądów i uczucia innych osób - K_K03, K_K08
Weryfikacja: testy pisemne.
Kryteria oceniania
Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę, która jest wystawiona na podstawie testów pisemnych, prac cząstkowych oraz aktywności w czasie zajęć. Skala ocen jest następująca:
5 - 100%-91%
4,5 - 90%-81%
4 - 80%-71%
3,5 - 70%-61%
3 - 60%-51%
Aby otrzymać pozytywną ocenę, student musi uzyskać min. 51% wszystkich możliwych do zdobycia punktów. Studenci, którzy otrzymają mniej niż 51% wszystkich punktów mogą podejść do testu poprawkowego z całości materiału. Aby go zaliczyć muszą uzyskać min. 51% punktów, jednak bez względu na ilość punktów zdobytych na teście poprawkowym, jedyna możliwa ocena to ocena dostateczna.
Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Kolejne nieobecności należy nadrobić wg wskazówek prowadzącego. Nieobecność w czasie testu można usprawiedliwić jedynie zwolnieniem lekarskim.
Literatura
High, Peter B. An Outline of American Literature. Longman 1986.
Gray, Richard. A Brief History of American Literature. Wiley-Blackwell 2011.
Gray, Richard. A History of American Literature. Second Edition. Wiley-Blackwell 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: