Uczenie się i nauczanie języków 340-AH1-2UNJ
Forma studiów Stacjonarne
Profil studiów Ogólnoakademicki
Kod przedmiotu 340-AH1- 2UNJ
Język przedmiotu Język angielski
Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, dyscyplina - językoznawstwo)
Rok studiów /semestr II rok; semestr trzeci i czwarty
Liczba godzin: 60 h ćwiczesń
5. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: w sali zdalnie | W cyklu 2022: w sali zdalnie | W cyklu 2023: zdalnie w sali |
Efekty kształcenia
KP6_WG2, KP6_WG5
Absolwent zna i rozumie:
podstawowe pojęcia dotyczące uczenia się i metodyki nauczania języka obcego
podstawowe role i zadania ucznia i nauczyciela na lekcji języka obcego ukierunkowanej na rozwijanie sprawności językowych
prosty artykuł z zakresu przyswajania i nauczania języka obcego
pojęcie autonomii i sposoby jej promowania w procesie uczenia się języka zarówno samodzielnie (siebie jako ucznia) jaki i na lekcji języka obcego służącej rozwijaniu sprawności językowych
podstawowe środki technologiczne używane na lekcji języka obcego ukierunkowanej na rozwijanie sprawności językowych
KP6_UW2, KP6_UW6, KP6_UW7, KP6_UK2, KP6_UK4, KP6_UO1,
KP6_UU1
Absolwent potrafi:
wyselekcjonować, opracować i ocenić wartość materiałów dydaktycznych niezbędnych do pracy własnej jak i do przeprowadzenia przez niego lekcji języka angielskiego nastawionej na nauczanie wybranej sprawności receptywnej
wyselekcjonować, opracować i poddać ocenie materiały dydaktyczne niezbędne do samodzielnej nauki jak i do przeprowadzenia przez niego lekcji języka angielskiego nastawionej na nauczanie wybranej sprawności produktywnej
wyselekcjonować techniki pracy i rozplanować materiał na lekcję języka angielskiego integrującą różne sprawności językowe
zaprojektować ćwiczenia językowe z wykorzystaniem nowoczesnych środków audiowizualnych na potrzeby własne i ewentualnych uczniów
wykorzystać różne źródła projektując materiały dydaktyczne na potrzeby własne i ewentualnych innych osób uczących się języka obcego
dostrzec potrzebę ustawicznego kształcenia swoich kompetencji zawodowych i językowych i wykazać odpowiedzialności za rzetelność przekazywanych przez niego na lekcjach treści językowych i kulturowych (bycia ‘nośnikiem’ języka i kultury kraju docelowego) towarzyszącej zawodowi nauczyciela języka obcego
współdziałać w grupie, przyjmować w niej różne funkcje i postawę krytyczną na temat jakości opracowanych i prezentowanych materiałów dydaktycznych
KP6_KK1 KA_KK2,
Absolwent jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Dyskusje plenarne, praca w parach i grupach, projekty i zadania typu ‘microteaching’, analiza prezentowanych projektów (ocena koleżeńska) – refleksja i (samoocena) – autorefleksja)
II. Ocenianie i warunki zaliczenia kursu:
• prace projektowych - indywidualne i grupowe (‘microteaching assignements’ i scenariusze lekcji),
• prezentacje i analiza artykułów z zakresu teorii uczenia się i nauczania języka obcego
• test osiągnięć
• zaangażowanie, przygotowanie i udział iw zajęciach
• Egzamin po 4-tym semestrze.
Dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze.
Literatura
Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman.
Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN.
Lightdown, P., N. Spada. 1993. How Languages are Learned. Oxford: Oxford University Press
Observing English Lessons. Materiały video. 1997. British Council Studium University of Gdańsk.
Programy nauczania dla szkół podstawowych, gimnazjów i liceów
Revel, J., S. Norman. 1999. Handing Over. London: Saffire Press
Richards J., T. Rodgers. 1986. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: CUP
Tanner, R., Green, C. 1998. Tasks for Teacher Education. Longman.
Ur,P. 1996. A Course in Language Teaching. Cambridge:CUP
Wallace, M. 1998. Action Research for Language Teachers. Cambridge: CUP
oraz
artykuły z:
English Teaching Professional
Practical English Teaching
Modern English Teacher
ELT Journal
Network
Forum
Języki obce w szkole
W cyklu 2022:
Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part 6, Foreign Language Skills … (chapters 11 – 15). |
W cyklu 2023:
Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part 6, Foreign Language Skills … (chapters 11 – 15). |
W cyklu 2024:
Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part 6, Foreign Language Skills … (chapters 11 – 15). |
Uwagi
W cyklu 2022:
Zasady ogólne: Szczegółowe warunki zaliczenia: Semestr zimowy - można uzyskać 20 pkt. Semestr letni – można uzyskać 20 pkt. Prezentacje odbywają się w ramach zajęć (przy formie stacjonarnej) albo za pośrednictwem używanego komunikatora w przypadku prowadzenia zajęć w trybie zdalnym. Przeliczenie punktów na oceny (obowiązuje w obu semestrach): Kurs kończy się egzaminem w semestrze letnim. |
W cyklu 2023:
Zasady ogólne: Szczegółowe warunki zaliczenia: Semestr zimowy - można uzyskać 20 pkt. Semestr letni – można uzyskać 20 pkt. Prezentacje odbywają się w trakcie zajęć. Materiały do kursu, które będą używane w trakcie zajęć zostaną udostępnione na początku kursu do pobrania/skserowania, np. przesłane przez USOS. Najbardziej aktywne i zaangażowane osoby mogą w każdym semestrze dodatkowo uzyskać maksymalnie 2 punkty za systematyczną pracę, aktywność na zajęciach i stosunek do przedmiotu (na podstawie indywidualnej decyzji prowadzącego). Przeliczenie punktów na oceny (obowiązuje w obu semestrach): Kurs kończy się egzaminem pisemnym w semestrze letnim. |
W cyklu 2024:
Zasady ogólne: Szczegółowe warunki zaliczenia: Semestr zimowy - można uzyskać 20 pkt. Semestr letni – można uzyskać 20 pkt. Prezentacje odbywają się w trakcie zajęć. Materiały do kursu, które będą używane w trakcie zajęć zostaną udostępnione na początku kursu do pobrania/skserowania, np. przesłane przez USOS. Najbardziej aktywne i zaangażowane osoby mogą w każdym semestrze dodatkowo uzyskać maksymalnie 2 punkty za systematyczną pracę, aktywność na zajęciach i stosunek do przedmiotu (na podstawie indywidualnej decyzji prowadzącego). Przeliczenie punktów na oceny (obowiązuje w obu semestrach): Kurs kończy się egzaminem pisemnym w semestrze letnim. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: