Wstęp do literaturoznawstwa 340-AR1-1ITLS
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Filologiczny, Instytut Neofilologii.
Nazwa kierunku / specjalności studiów: Filologia: język angielski stosowany z językiem rosyjskim
Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia
Forma studiów: Stacjonarne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_7)
Rok studiów /semestr: I rok, I semestr
Wymagania wstępne: Posiadanie podstawowych umiejętności czytania tekstów autentycznych w języku angielskim jak również znajomość definicji terminów literackich poznanych w szkole średniej
Punkty ECT: 1 pkt.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 15h, wykład
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach: 7 x 2h + 1h = 15h
Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 12h + 3h=15h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 h+3h=18h
W cyklu 2022:
Kurs jest omówieniem podstawowych zagadnień z obszaru narratologii, figur retorycznych i języka figuralnego w celu przygotowania studentów filologii do pogłębionej interpretacji dzieł literackich. Na wykładzie omówione zostaną również wybrane teorie literatury, np. feminizm, psychoanaliza, post-kolonializm, eko-krytyka czy badania genderowe na polu literaturoznawczym. |
W cyklu 2023:
Kurs jest omówieniem podstawowych zagadnień z obszaru narratologii, figur retorycznych i języka figuralnego w celu przygotowania studentów filologii do pogłębionej interpretacji dzieł literackich. Na wykładzie omówione zostaną również wybrane teorie literatury, np. feminizm, psychoanaliza, post-kolonializm, eko-krytyka czy badania genderowe na polu literaturoznawczym. |
W cyklu 2024:
Kurs jest omówieniem podstawowych zagadnień z obszaru narratologii, figur retorycznych i języka figuralnego w celu przygotowania studentów filologii do pogłębionej interpretacji dzieł literackich. Na wykładzie omówione zostaną również wybrane teorie literatury, np. feminizm, psychoanaliza, post-kolonializm, eko-krytyka czy badania genderowe na polu literaturoznawczym. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Posiada wiedzę o specyficznym charakterze nauki o literaturze, jej przedmiocie i zakresie: K_W04
2. Identyfikuje główne zjawiska literackie: K_W04
3.Wylicza podstawowe powiązania literatury jako ogólnego zjawiska literackiego z politycznymi, społecznymi i kulturowymi przemianami w odpowiednich okresach literackich: K_W04
4.Odtwarza zaprezentowane przykłady naukowej analizy i interpretacji wybranych utworów literackich należących do listy omawianych tekstów: K_W02
Umiejętności:
5.Umie samodzielnie pogłębiać wiedzę i rozwijać podstawowe kompetencje badawcze, kierując się wskazówkami prowadzącego zajęcia: K_U02
6. Posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa ogólnego: K_U02
7. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania na tematy związane z problematyką poruszana na zajęciach, z wykorzystaniem poglądów omawianych twórców, oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań: K_U08
Kompetencje:
8. Wykazuje się tolerancją i otwartością na poglądy inne niż własne oraz potrafi nawiązać z nimi krytyczny dialog: K_K05
9. Własne sądy na tematy kontrowersyjne wyraża w sposób wyważony, biorąc pod uwagę różnice poglądów i uczucia innych osób: K_K05
Kryteria oceniania
Test końcowy sprawdzający wiedzę i umiejętności, zawierający zarówno pytania otwarte, jak i zamknięte; zaliczenie testu polega na zdobyciu 60% punktów
Literatura
Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press 2010.
Abrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. 1999 (Seventh Edition)
Arystoteles. Poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1989.
Culler, Jonathan. Literary Theory. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press 2000.
Lodge, David. The Art of Fiction. New York: Penguin Books 1992.
W cyklu 2022:
Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press 2010. |
W cyklu 2023:
Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press 2010. |
W cyklu 2024:
Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press 2010. |
Uwagi
W cyklu 2022:
- |
W cyklu 2023:
- |
W cyklu 2024:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: