Praktyczna nauka języka rosyjskiego 1a 340-AR1-1JNRa
Profil kształcenia: ogólnoakademicki
Forma studiów: studia stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł: M_4.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku.
Rok studiów/semestr: I rok, semestr 1 i 2
Wymagania wstępne: wiedza z zakresu języka polskiego i języków obcych wyniesiona ze szkoły średniej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 180h rocznie.
Metody dydaktyczne: podające (objaśnienie lub wyjaśnienie), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja), problemowe.
Punkty ETCS: 12 pkt
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach: 180 h (9 ECTS)
Udział w konsultacjach: 20 h (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć: 20 h (1 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu: 20 (1 ECTS)
Razem: 240 (12 ECTS)
Wnioski ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 180+20=200, punkty ECTS: 10
- o charakterze praktycznym - liczba godzin: 180+20+20+20=240, punkty ECTS: 12.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot zna i rozumie:
-zjawiska i procesy zachodzące w języku oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi (KA6_WG1 );
-terminologię ogólną oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa (KA6_WG4);
-podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy języka i procesu komunikacji (KA6_WG9);
-problemy i wyzwania związane z językiem i komunikacją i ich powiązania z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji (KA6_WK1).
Student potrafi:
-przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym (KA6_UW4);
-dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT) (KA6_UW6);
-brać udział w debacie w języku rosyjskim, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich (KA6_UK4);
-posługiwać się językiem rosyjskim w mowie i w piśmie na poziomie A1 Europejskiego
Systemu Opisu Kształcenia Językowego (KA6_UK6 );
-planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole (KA6_UO1);
-samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (KA6_UU1).
Student, który zaliczył przedmiot, jest gotów do:
-krytycznej oceny posiadanej wiedzy (KA6_KK1);
-uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (KA6_KK2);
-świadomego pielęgnowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy (KA6_KO3);
-tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa (KA6_KO4);
-uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach (KA6_KO5).
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia: ćwiczenia, dyskusja, praca własna studenta, praca w grupie, praca projektowa.
Zaliczenie na koniec semestru zimowego i letniego w formie oceny, uzyskiwane na podstawie: obecności, aktywnego uczestniczenia w ćwiczeniach, zaliczania pisemnych i ustnych prac domowych, ocen za wszystkie prace pisemne. W semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia. Pozostałe nieobecności (choroba, wypadek losowy – student powinien przedstawić odpowiedni dokument w terminie wskazanym w regulaminie studiów Uniwersytetu w Białymstoku) należy zaliczyć na konsultacjach - formę zaliczenia materiału wyznacza prowadzący.
Student nie uzyska zaliczenia, jeżeli opuści (oprócz dopuszczalnych nieobecności) 10 zajęć (i będą to nieobecności nieusprawiedliwione).
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu (letnia sesja egzaminacyjna) jest uzyskanie zaliczenia w semestrze zimowym i letnim.
Egzamin po II semestrze.
Literatura
Literatura podstawowa:
A. Wrzesińska, От а до я - Kurs języka rosyjskiego dla osób dorosłych rozpoczynających naukę od podstaw, Łódź 2013.
H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 1, Warszawa 1999.
H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 2, Warszawa 1998.
H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 3, Warszawa 1999.
E. Maximovitch, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Białystok 2006.
S. Ślusarski, I. Tiereszczenko, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 1., Poznań 2007.
S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 2., Poznań 2006.
Literatura uzupełniająca:
Русский язык как иностранный. Говорим по-русски без переводчика. Интенсивный курс по развитию навыков устной речи. Отв.ред. Л.С.Крючкова, Л.А.Дунаева, Москва 2002.
M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko..., cz. 1., Poznań 2010,
M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko..., cz.2., Poznań 2010.
Н.Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, Москва 2004.
S.Karolak, M.Krukowska, Praktyczna gramatyka rosyjska, Warszawa 1988.
N.Kowalska, D.Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego. Morfologia, Inowrocław 2005.
H. Lewandowska, H. Wróblewska, Слова..., слова..., слова..., Kraków 2009.
B.Chlebda, I.Darzecka, T.Milutina, Skrypt do praktycznej nauki języka rosyjskiego dla studentów I roku filologii rosyjskiej, Opole 2007.
M.Fidyk, T.Skup-Stundis, Nowe repetytorium z języka rosyjskiego, Warszawa 2000.
Н.Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, Москва 2004.
W. Bartkiewicz, Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda..., Warszawa 2008.
Д.Э. Розенталь, И.Б. Голуб, Русский язык. Орфография, пунктуация, Москва 1999.
K. Iwan, D. Kaźmierczak, Zbiór dyktand w języku rosyjskim.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: