Wstęp do kulturoznawstwa 340-AS1-1ICS
Wykład wprowadzający w podstawowe zagadnienia i pojęcia nauk o kulturze. Kurs otwierają zagadnienia związane z genealogią, sposobami definiowania i klasyfikowania kultury. Istotnym wątkiem rozważań jest kształtowanie się pojęcia kultury w obszarze antropologii społeczno-kulturowej oraz filozoficznej refleksji nad kulturą w obrębie nauk humanistycznych. Przedmiotem wykładu będą tu rozmaite koncepcje rozwoju i badań kultury, w tym również problematyka metodologii badań kultury popularnej i audiowizualnej oraz kwestia złożoności procesów kulturowych poddanych logice globalizacji.
W cyklu 2022:
Wstęp do kulturoznawstwa ma wprowadzić studentów w podstawową problematykę kulturoznawczą. Podczas kursu słuchacze zaznajamiają się ze znaczeniem kulturoznawstwa w systemie nauk o kulturze i nauk humanistycznych; zyskują elementarny aparat terminologiczno-pojęciowy niezbędny kulturoznawcy. Poznają historię pojęcia kultura oraz podstawowe definicje kultury, ma to na celu przygotowanie słuchaczy do podejmowania własnych prób definiowania kultury i zjawisk kulturowych. Studenci poznają relacje pomiędzy pojęciem kultura i pojęciem cywilizacja. |
W cyklu 2023:
Wstęp do kulturoznawstwa ma wprowadzić studentów w podstawową problematykę kulturoznawczą. Podczas kursu słuchacze zaznajamiają się ze znaczeniem kulturoznawstwa w systemie nauk o kulturze i nauk humanistycznych; zyskują elementarny aparat terminologiczno-pojęciowy niezbędny kulturoznawcy. Poznają historię pojęcia kultura oraz podstawowe definicje kultury, ma to na celu przygotowanie słuchaczy do podejmowania własnych prób definiowania kultury i zjawisk kulturowych. Studenci poznają relacje pomiędzy pojęciem kultura i pojęciem cywilizacja. |
W cyklu 2024:
Wstęp do kulturoznawstwa ma wprowadzić studentów w podstawową problematykę kulturoznawczą. Podczas kursu słuchacze zaznajamiają się ze znaczeniem kulturoznawstwa w systemie nauk o kulturze i nauk humanistycznych; zyskują elementarny aparat terminologiczno-pojęciowy niezbędny kulturoznawcy. Poznają historię pojęcia kultura oraz podstawowe definicje kultury, ma to na celu przygotowanie słuchaczy do podejmowania własnych prób definiowania kultury i zjawisk kulturowych. Studenci poznają relacje pomiędzy pojęciem kultura i pojęciem cywilizacja. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk
humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice
przedmiotowej i metodologicznej;
- zna elementarną terminologię nauk humanistycznych;
- ma elementarną wiedzę o powiązaniach
kulturoznawstwa z innymi dyscyplinami
humanistycznymi oraz społecznymi: filozofią, historią,
psychologią, socjologią, antropologią;
- zna podstawowe fakty z dziejów refleksji nad kulturą;
- zna podstawowe typy definicji kultury
- zna założenia kulturoznawczej perspektywy
poznawania kultury i cywilizacji.
K_W02
K_W03
K_W09
Umiejętności
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę, w szczególności
wiedzę o kulturze;
- potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów z zakresu
humanistyki i kulturoznawstwa oraz przeprowadzić ich
analizę i interpretację;
- potrafi posługiwać się podstawową terminologią z
zakresu wiedzy o kulturze;
- rozróżnia potoczne i naukowe pojęcie kultury;
- potrafi zlokalizować w tradycji humanistycznej
poszczególne sposoby pojmowania kultury
- wylicza główne typy definicji kultury, potrafi wskazać
perspektywę poznawczą, w jakiej je sformułowano.
K_U01
K_U02
K_U06
Kompetencje społeczne
- ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych dla
utrzymania i rozwoju więzi społecznej na różnych
poziomach;
- rozumie wagę problematyki etycznej, związanej z
odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z
uczciwością naukową oraz rzetelnością w prowadzeniu
sporów
- ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych w
europejskiej kulturze
K_K01
K_K03
K_K0
Kryteria oceniania
W związku z formą prowadzenia zajęć (wykład) i liczebnością grupy ocena uzależniona będzie przede wszystkim od wyniku testu egzaminacyjnego sprawdzającego wiedzę i umiejętności. Jednakże pod uwagę zostaną wzięte także: przygotowanie słuchaczy do zajęć (lektura wskazanych tekstów) i ich aktywność (udział w dyskusji) podczas wykładu, które pozwolą prowadzącej na wybiórczą, acz dokładniejszą ocenę zrozumienia wiadomości przyswajanych przez studentów.
Na ocenę końcową zaliczającą przedmiot składa się: czynne uczestnictwo na zajęciach, egzamin końcowy (w formie pisemnej).
Literatura
Chris Jenks, Culture, Routledge, 1993.
Philip Smith, Cultural Theory, Blackwell Publishing, 2001.
Dominic Strinati, An Introduction to Theories of Popular Culture, Routledge, 1995.
John Storey, Culture Theory and Popular Culture, Routledge, 1997.
Henry Jenkins, Convergence Culture, New York University Press, 2006.
Elaine Baldwin, et.al. Introducing Cultural Studies, Simon & Schuster, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: