PNJA Pisanie akademickie 1 340-AS1-1PWR
Co-ordination and subordination
• Co-ordination and parallel structures / co-ordinators and conjunctive expressions / co-ordination of clauses and lesser constituents / constraints on co-ordination
• Subordination: finite, non-finite, verbless clauses/ subordinators
Types of verb complementation
• that-clause, -ing participle clause, -ed-participle, to-infinitive clause, bare infinitive clause
• gerund v. participle
• verb patterns and dependent prepositions
Noun clauses – functions of noun clauses (subject, object, complement, appositive)
Relative (adjectival) clauses – defining and non-defining / relative pronouns / punctuation / formal v. informal / cleft structure / co-ordinate relative clauses
Adverbial clauses - time, concession, purpose, result, comparison, etc. / linking devices / formal v. informal linkers
Conditional sentences
• The sequence of tenses / time v. tense
• Conditional sentences; type 0, type 1 , type 2, type 3, mixed conditionals
• Special uses of "will/ would" and "should" in if-clauses
• Inversion in conditional structures
• Conjunctions (if, suppose, in case, unless ...)
• Conditionals in reported speech
Subjunctive / putative ‘should’
Indirect speech
• Statements / questions in reporting
• The sequence of tenses (backshift) and other changes (pronouns, expressions of time and place)
• Subjunctives in indirect speech (wish, would rather/sooner, it is time)
• Modal verbs / infinitive and gerund constructions
• Other verbs introducing sentences in indirect speech / exclamations /
Emphatic structures
• Inversion – grammatical/ stylistic
• Cleft sentences
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W13, K_W04, K_W02, K_W04, K_W02, K_W12, K_W02, K_W03
UMIEJĘTNOŚCI
K_U09,K_U08, K_U05, K_U01, K_U06, K_U05, K_U13, K_U11
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01, K_K02, K_K07
Kryteria oceniania
Metody pracy: zajęcia warsztatowe z elementami wykładu i pracy projektowej
Formy pracy: praca indywidualna, w parach i grupach
Podstawą zaliczenia jest:
• Obecność i aktywny udział w zajęciach (dopuszczone są 2 nieobecności nieusprawiedliwione)
• Ocena prac pisemnych na zadany temat przygotowywanych w ramach pracy własnej studenta,
• Przygotowywania zadań́ domowych,
• Prace pisanie w trakcie zajęć.
Literatura
Boardman C. A., Writing to Communicate 2: Paragraphs and Essays., 2008.
Cory, Hugh. Advanced Writing with English in Use, OUP. 2002.
Leki, Ilona. Academic Writing. Exploring Processes and Strategies. St. Martin’s Press. 1998.
Oshima, A. Hogue A., Writing Academic English, Addison-Wesley Publishing Co.,1981.
Zemach, D. E., & Rumisek, L. A. Academic Writing. From Paragraphs to Essay. Macmillan. 2000.
W cyklu 2022:
Boardman C. A., Writing to Communicate 2: Paragraphs and Essays., 2008. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: